Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Hvor er Gøgereden?

Da jeg fik denne sending jättebra billeder fra Marstal, undrede jeg mig og tænkte, at det måske var illustrationer til Thors udflugt til Udgård, døde træer og sorte fugle! Men det var ikke Udgaard, men derimod hævet havbund i Noret i Marstal. Jaja, spørg ikke hvordan de har hævet det, Marstallitterne, måske har jætterne hjulpet dem!

AagePK skriver:

Nu har jeg været efter den ford…. gøg temmeligt længe, og så blev den stille. Den har ellers fast siddeplads i det døde træ; men derfra har den også fin oversigt, og forsvinder ret hurtigt. Så enten er afstanden for lang, eller lyset for småt… dette blev det bedste i år.

Det døde træ med en gøg

Det døde træ med en gøg

Men lige så snart kameraet var klar, fløj den baskende væk!

Men lige så snart kameraet var klar, fløj den baskende væk! Hjem til gøgereden?

Gøgeurten står til gengæld fint i år. Vi har Noret, gammel havbund, med eng og kalkskaller lige neden under, perfekt til Maj-gøgeurt; sidste år talte jeg 12 voksesteder. Som du kan se, står den knæhøjt, og dækker flere hundrede m2.
Skulle man herefter tage til Marstal havn for at se, hvor langt de er med brolægning, inden Dannebrog anløber?
De bedste hilsner
Aage

Havbunden, eller engen

Havbunden, eller engen

Størrelsesforhold mellem jättebra ben og gøgeurt

Størrelsesforhold mellem jättebra ben og gøgeurt

Her ser vi gøgeurt lidt tættere på

Her ser vi gøgeurt lidt tættere på

I et mylder af planter stikker gøgeurten hovedet op

I et mylder af planter stikker gøgeurten hovedet op

Kuk-kuk  – kommentarer kan skrives her:

Written by Donald

Thursday, June 5, 2014 at 21:42 UTC

Posted in Skov og have

8 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det er ikke lykkedes mig at fotografere gøgen, men jeg har da set den flyve forbi her. Gøgeurter er det altid en fornøjelse at se og de gror jo godt på Ærø.

    Jørgen

    Friday, June 6, 2014 at 6:04 UTC

    • Jeg har heller ikke fået billeder af gøgen – og heller ikke de andre fugle, Jørgen! Men jeg nyder, at de har fundet fristeder i haverne heromkring. I begyndelsen jeg boede her, var alting meget åbent og der var ikke dyr – undtagen en hare, som havde fundet læ i en snedrive over nogle store græstuer, engang den første vinter!🙂

      Donald

      Saturday, June 7, 2014 at 8:45 UTC

  2. Koko, ikke ene eneste gjøk å høre for tiden, men det er skumle menn med motorsager (digre) i arbeid, så det er kan hende forklaringen.
    Vårmarihand kalles den visst på norsk kanskje, Latinsk navn: Orchis mascula, er det den samme? En orkidé?
    Klem på deg .:)

    Mormor

    Friday, June 6, 2014 at 10:12 UTC

    • Orchis majalis, ifølge min nøgle. Men i parentes står også O.latifolia, O.impudica, Dachtylorchis latifolia, Dachtylorhiza majalis: kært barn må det være, det har mange navne.

      AagePK

      Friday, June 6, 2014 at 13:24 UTC

  3. Jeg undrer mig over navnet gøgeurt – hvorfor mon planten hedder sådan? Og hvorfor hedder dueurt dueurt?
    Det var ikke One Flew Over the Cuckoo’s nest – det var omvendt: Gøgen fløj over Aages ‘rede’😉

    Ellen

    Sunday, June 8, 2014 at 7:24 UTC

    • @Ellen: Nåh øh, jeg bliver let retningsforstyrret …

      Donald

      Sunday, June 8, 2014 at 10:24 UTC

      • OK: der er områder på min matrikel, der har en vis redelighed…. 😉

        AagePK

        Monday, June 9, 2014 at 19:08 UTC

        • AagePK: Tak for redegørelsen! :mrgreen:

          Donald

          Tuesday, June 10, 2014 at 8:13 UTC


Comments are closed.