Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Hvad kan man stille op

Hvordan har du det med at ting kan gå så meget i stykker for et barn som når man læser denne historie?

Hvis du ikke kan nå at læse det hele, så er her to korte klip.

http://politiken.dk/magasinet/feature/ECE2173802/nadjas-historie—stemmen-fra-toender-sagen/

Hun er bange for politiet, ser dem ikke som befriere:

»Det var i virkeligheden lidt som i en dårlig amerikansk film. Vores hus bliver omringet af en masse politibetjente. De banker meget aggressivt på og vil ind. Jeg har ikke noget tøj på. Min far er meget fuld og ligger og sover på sofaen. Da det banker, springer jeg op som en anden vagthund. Min søster er oppe på sit værelse. Persiennerne er rullet helt ned, men i køkkenet kan man kigge ind. Jeg løber ud og kravler langs gulvet og de nederste køkkenskabe. Ser ud gennem døren. Ser de blå dragter, som er uniformer. Jeg styrter ind og vækker min far og siger, at politiet er udenfor. […]

»Der kom to kvinder fra kommunen for at se, hvordan vi havde det. Og det foregik sådan, at de kom hjem til os på et anmeldt besøg. Min mor havde forsøgt at rydde op, men vi havde så mange ting, så det mindede mere om organiseret rod. De kom ind og skulle tale med mine forældre, og min søster og jeg blev bedt om at gå ud og lege. Vi snakkede derfor ikke rigtigt med dem. Jeg kan også huske en anden gang, men der kom dem, som skulle se til os, ikke rigtig indenfor. De snakkede kun med vores forældre. Og det lærer man jo ikke os børn at kende af«, siger Nadja og fortsætter:

»Jeg har altid været meget nysgerrig, og jeg kan huske, at jeg synes, at det var irriterende, at jeg ikke måtte være med i det, de voksne talte om. Men jeg modsatte mig ikke. I den sammenhæng var min fars ord jo lov. Jeg skulle ikke sige ham imod, så kunne jeg risikere at blive slået eller voldtaget.

På denne baggrund og fordi det ikke var den eneste historie (der var Nordjylland, Merløse og andre, som vi iflg. Zornig ikke har hørt om) bør vi indrette “hjem” for børn, frirum, hvortil børn kan gå og hvor man (som barn) kan få permanent ophold.

[…]
Nadja er i dag meget vred over, at kommunen slet ikke talte med hende og hendes søster.

»Når man kommer ud på den slags besøg, er det jo fordi, man skal passe på børnene og finde ud af, hvilke behov de har. Derfor skal man tale med dem. Det nytter ikke noget kun at lytte til de voksne. Og det nytter heller ikke at tale med dem i samme rum som forældrene.

Der er billeder af barnet Nadja i Politikens web-artikel, som er gratis tilgængelig. (Stadig tilgængelig pr. 2015, marts)

Kommentarer her er ikke nødvendige.

Written by Donald

Sunday, January 5, 2014 at 13:21 UTC

Posted in Brok

13 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ouch – det var en uhyggelig historie.
    Sannsynligvis er det flere “Nadjaer” rundt om kring, men hva kan man stille opp?

    Mormor

    Sunday, January 5, 2014 at 13:37 UTC

    • Hvis der var krisecentre for børn, så ville en hel række af de sager have været undgået. Det behøver ikke at være et stort dyrt center, men blot en åben dør i et plejehjem i den anden ende af landet, Mormor.
      Klem på dig! God søndag! Ud i luften!!!🙂

      Donald

      Sunday, January 5, 2014 at 13:40 UTC

      • Nope Ikke mere.
        Så ikke ytterligere lufting, gidder ikke fullt oljehyre🙂
        Klem på deg🙂

        Mormor

        Sunday, January 5, 2014 at 13:42 UTC

        • Jeg kom afsted Mormor! Ah!!!
          Klem på dig!🙂

          Donald

          Sunday, January 5, 2014 at 16:02 UTC

          • Mørkt😆 Vått😆 NEI! men i morgen🙂 da skal det gåes🙂 for da må jeg🙂

            Mormor

            Sunday, January 5, 2014 at 16:16 UTC

            • Ja, det var mørkt, men det klarede lidt op. Og jeg fik et smukt aftenbillede håber jeg! Jeg tog en regnfrakke på, det var nok – regnen var ikke så kraftig🙂 Klem!🙂

              Donald

              Sunday, January 5, 2014 at 16:18 UTC

      • Det hadde vært flott, men det innebærer mange endringer i lovverket.

        Mormor

        Sunday, January 5, 2014 at 13:43 UTC

        • Det er politikernes arbejde at endre lovverket – nemlig – og det er netop ved ændringer i lovene at de for en ussel sum kunne sørge for bedre sikkerhed mod misrøgt og molesting (voldtægt af mindreårige).

          Klem på dig!

          Donald

          Sunday, January 5, 2014 at 16:04 UTC

          • Ja. Men hvem snakker for barna, for de må snakkes for?

            Mormor

            Sunday, January 5, 2014 at 16:15 UTC

            • Børnerådet burde kunne tage den problematik op igen, Mormor. Det siges at være en vanskelig og utaknemmelig opgave, men så må vi jo alle hjælpe med at “løfte” opgaven.
              Klem på dig!🙂

              Donald

              Sunday, January 5, 2014 at 16:19 UTC

  2. Det er jo forfærdeligt, Donald – og umuligt at skrive noget om i kort form. Men det er godt, at der er kommet mere fokus på børn, der er udsat for omsorgssvigt.

    Madame

    Sunday, January 5, 2014 at 15:10 UTC

    • Ja, jeg vil prøve at finde ud af, hvad der sker i dag. Der var en på FB, (Jens Kamstrup) som havde været socialforvaltnings-ansvarlig for plejefamilier og som havde lukket fem; han klager over at der ikke er tilsyn. Det mindste jeg kan gøre er at følge op og stille spørgsmål til politikerne.

      Donald

      Sunday, January 5, 2014 at 16:06 UTC

  3. Jag har læst hele artiklen – og kommentarer er ikke nødvendige. Jeg håber Nadja formår at skabe sig en god tilværelse.

    Jørgen

    Monday, January 6, 2014 at 6:00 UTC


Comments are closed.