Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Jernbane-fare

Jeg kan godt forstå, at Lokalbanen har bedt om at få flere overgange lukket. Det er forfærdeligt for togføreren, som ikke kan standse hurtigt, hvis en ulykke sker.

For blot en halv snes år siden var her i Vejby tre traktoroverkørseler, og der var mange stier og veje, som krydsede Jernbanen uden skiltning, og så var der to bi-vejkryds med blink – nu er de alle lukket.

Det er rimeligt nok, togene støjer ikke ret meget, og der kunne let ske ulykker. Men så må man også sørge for, at de alternative stier er i orden. Det fremgår af billederne at denne alternative overgang bliver brugt flittigt.

Man skulle tro at denne overgang kunne lukkes

... men den overgang forbinder den asfalterede sti med sti til boligområdet

Skiltet fjerner opmærksomheden fra tværgående togtrafik

Kommentar?

Written by Donald

Tuesday, January 31, 2012 at 15:00 GMT+0000

Posted in Byggeri

10 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. DAX: Du har helt ret. Jeg er dybt forundret over denne “overgang”; kan ikke mindes noget lignende på mine togture i landsdelene. Sådan noget kunne man forvente i…..Østeuropa osv.

    Mon der skal “lig på bordet først?” – Lidt af den samme melodi, når nogle skolebørn først skal køre ihjel, før der kommer stoplys ved skolen osv.osv.

    Erik Hulegaard

    Tuesday, January 31, 2012 at 15:05 GMT+0000

    • Det er jernbaneselskabet “Lokalbanen” som har opsat skiltene, teknisk forvaltning har travlt med andre ting. Jeg håber de snart får tid til at se på trafikforholdene – de har faktisk fjernet nogle af de mest farlige overgange og vejkryds er trafiksikret, men der er åbenbart nogle typer opgaver, som Tekniske Forvaltning ikke rigtig ved hvordan de skal tackle.

      Som økonomien er nu, ville det måske være for dyrt at asfaltere stien på den anden side af sporene – den går ned til stationen og det ville være den rigtige løsning. Den er svært passabel ud for en pensionistbolig, men det kunne man jo let lave om på.

      Donald

      Tuesday, January 31, 2012 at 15:22 GMT+0000

  2. Og her oppe i nord.
    Det finnes mange usikrede overganger, til og med noen som det kjøres på. Så skjer det noe og man roper høyt om at ting må endres. Kanskje akkurat den ene blir endret etter en tid, Men det er nok å ta av.
    Her er det NSB og Jernbaneverket som er ansvarlige. For å sikre farlige overganger .

    Som regel må det gå liv, før noe blir gjort. 😦

    mormor

    Tuesday, January 31, 2012 at 18:43 GMT+0000

    • Jeg tror ikke, at denne overgang har kostet liv og måske kommer den heller aldrig til det. Der er god sigt til alle sider.

      Denne overgang har ligget der i 25-40 år, hvorfor så begynde at advare nu? Måske skulle man sætte et skilt op om at toget skal “give agt” d.v.s. give et dyt, Mormor 🙂

      Donald

      Tuesday, January 31, 2012 at 19:35 GMT+0000

  3. Passe på eller giv akt som i militæret???
    Å nei, gi et lite puff?
    Tuller, det skulle vel tute, som vi sier her oppe?

    mormor

    Tuesday, January 31, 2012 at 20:15 GMT+0000

    • Haha – gi et lille puf! Nej Mormor, det går ikke!
      Ja, tute – dytte, tude, giv akt siger man når det er tog-fører sprog, det lærte jeg af en rar togfører i et lille-bitte tog mens vi kørte gennem det fynske landskab. Han var børnevenlig 🙂

      Donald

      Tuesday, January 31, 2012 at 20:23 GMT+0000

  4. Det er helt i orden med tog, men de må altså ikke skille samfundet ad ved at sætte hegn og bomme: der MÅ være råd til viadukter eller gangbroer, for cykler, fodgængere med barnevogn og rollatorer. I Tyskland har man sat en slags tovbane op, med lukkede kabiner, der løfter denne gruppe op over jernbaner og motorveje.

    AagePK

    Tuesday, January 31, 2012 at 20:50 GMT+0000

    • Ja, AagePK, jeg er helt enig, banelinien må ikke laves som en uoverskridelig grænse. Hvis Lokalbanen vil have den billigste løsning her, så ville de (sammen med kommunen) få ordnet stiforbindelsen så det ikke var nemmere at krydse sporet.

      Donald

      Tuesday, January 31, 2012 at 21:32 GMT+0000

  5. Man kan så meget, f.eks elektronisk: hvad om man opfandt en overgang med elektronisk overvågning, der måler, om der befinder sig noget på sporet, og hvor langt der er til næste tog, og som derefter advarer hhv fodgænger og togfører? GPS er opfundet, den fortæller en dims på en mast ved overgangen:” Pas på, der kommer tog fra højre med 50 km/t, det er her om ca 5 min.” Samtidigt tændes lys i en gul kugle lige som ved andre fodgængerovergange:”Der kommer tog!” Skulle der befinde sig noget i et afgrænset felt omkring sporet, skiftes til rødt lys. Det kunne jo være en rollator, der sad fast.
    Som barn kom jeg en del hos en kammerat, hvis far var ledvogter. Og tænk engang, tipoldemor Neuhaus var bomforpagter i Korsør! Nå, men derfor kan jeg slet ikke forstå, at et bomsæt ikke kan gøres mere børnesikkert i dag, lige som de var i min barndomstid. De påståes jo at koste uhyre summer.

    AagePK

    Wednesday, February 1, 2012 at 8:33 GMT+0000

    • Ja det er ærgeligt, at løsningerne bliver så klodsede, AagePK. Lige netop på det fotograferede sted ville jeg ikke bryde mig om at køre med rollator!

      Da jeg var barn i begyndelsen af 50’erne tog min far os med på en søndagstur med damptog til Tåstrup, hvorfra man kunne gå ad en jernbanesti til “langt ude på landet” hvor der var et ledvogterhus – jeg tror han spurgte, om han kunne købe en kop kaffe dér. Der var meget at se på derude på landet; i dag ligger der et remiseområde for S-togsæt, forretningskvarterer og store sociale boligbyggerier, det er også OK, men der er ikke så mange valmuer og kornblomster tilbage 🙂

      Donald

      Wednesday, February 1, 2012 at 11:18 GMT+0000


Comments are closed.