Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Billed ABC::U for Underskov

Ugens bogstav er U.
Emnet er landskabstype eller biotop.
Ordet er Underskov, Underskog.
Billederne viser forskellig Underskov ved Skovløberhuset ved Gribsø. Billederne er fra 1.maj 2009.

Hvor der er lys kommer de unge træer hurtigt frem - her danner de skovbryn langs med vejen; farverne er reducerede for at fremhæve lyset

Inde mellem de store træer er der ikke noget der kan gro, undtagen unge bøgetræer.

De store bøge skygger andre planter ihjel - kun hist og her er der en ung bøg

Hvis de store træer er faldet eller fældet, spirer et væld af selvsåede unge bøge

De gamle træer knækker i stormen og giver plads for underskoven

Underskog.no er noget helt andet.

Se flere U-illustrationer på ABCtema.blogspot.com
eller skriv en kommentar her 🙂

Written by Donald

Saturday, September 4, 2010 at 22:36 UTC

Posted in Blogosofi

25 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Fine bilder og spennende U innlegg! Likte spesielt det nederste bildet 🙂

    Line

    Sunday, September 5, 2010 at 7:55 UTC

  2. Underskov er, som jeg har forstået det, vigtig for en for hel række andre dyr og vækster end dem som skoven skal sørge for.
    Ved Bildsø Strand ved Storebælt, lader man skoven falde og vokse mellem skovvejene som den selv vil. Sådan har det været i snart mange år, og man begynder at ane hvordan oprindelig Urskov i Danmark teede sig.
    Du kender den sikkert, men ellers er den et besøg værd.
    Ha en dejlig søndag 🙂

    Annette's space

    Sunday, September 5, 2010 at 8:53 UTC

    • Nej Annette, jeg kender ikke Bildsø Strand, men har fundet det på GoogleMaps; jeg har måske været i nærheden engang … for at lære Danmarks natur at kende kørte vi i bil mod Kalundborg og fandt en campingplads ved vandet.

      Jeg synes det er en god ide at lade områder i vores skove stå indtil de falder, og lade planternes og træernes naturlige måde at leve på være afgørende. Det kan være smukt. Der er faktisk flere og flere steder i Statsskovene, hvor man udlægger områder til “naturskov”.

      Donald

      Sunday, September 5, 2010 at 12:04 UTC

  3. Wow, det første bildet ser jo ut som et maleri. Så flott!

    HildeS

    Sunday, September 5, 2010 at 10:57 UTC

    • Tak HildeS, jeg synes også det var morsomt at bruge den billedmanipulation, som gav billedet en anden karakter. Det var lidt tilfældigt, at jeg opdagede, hvor stærkt man kan fremhæve et område af billedet ved at ændre farver og endda ændre antallet af farver.

      Donald

      Sunday, September 5, 2010 at 12:19 UTC

  4. Ja, ble en utrolig stemning av det på det første bildet

    Kamelryttersken

    Sunday, September 5, 2010 at 15:55 UTC

  5. Flotte billeder af Underskov … vi ser mange steder i Sverige hvor stormen har ryddet skovområder, at der lynhurtigt springer småtræer op, specielt birk er der manget af..

    Inge

    Sunday, September 5, 2010 at 18:44 UTC

    • Tak Inge – for det er selvfølgelig billederne som er hele “øvelsen” her. Rapport-fotografering er slet ikke nemt! Billederne skulle helst vise forskellige slags underskov. Hvis jeg havde haft mere overskud kunne det måske være blevet tydeligere hvordan underskoven blomstrer op når graner og fyrretræer giver op, men dér måtte jeg nøjes med de knækkede graner og så kan man se at der er plantet nyt.

      Donald

      Sunday, September 5, 2010 at 19:07 UTC

  6. Både spændende og smukke billeder og som altid: Noget at blive klogere af – tak for det Donald. Det er en virkelig god idé at fokusere på et enkelt emne i denne abc-leg 🙂

    Ditte

    Sunday, September 5, 2010 at 23:22 UTC

    • Tak Ditte 🙂 Jeg synes det er morsomt at holde temaet fordi det også er det eneste jeg er helt fri til at fotografere. Jeg har ikke så mange “vennebilleder” og jeg vil ikke sætte min familie på nettet hvis de ikke kan lide det.

      Jeg har overvejet en runde med musikudtryk, men jeg tror jeg holder mig til “landskabsformer” måske suppleret med “planter” næste gang 🙂

      Donald

      Monday, September 6, 2010 at 11:06 UTC

  7. Ved at anvende skov-driftsformen “Selvforyngelse med selektiv plukhugst” opnår man en del af den sammme effekt som urørt skov uden at frasige sig muligheden for at anvende skovens vedproduktion.

    Store områder i Polen er drevet på denne måde i årtier og får derved et mindre ensartet præg i forhold til skovbruget i DK, som indtil for få år siden næsten udelukkende blev drevet efter von Langen gamle principper.

    Farmer

    Monday, September 6, 2010 at 4:23 UTC

    • Det lyder som om polakkerne har fundet en god måde at drive skov. I Sverige har man pligt til at plante nye små træer, når man har ryddet et stykke, og jeg tror at de rydder helt (i firkanter eller femkanter – det betyder ikke så meget) for at kunne transportere tingene væk.

      Men plukhugst kan vel også udføres sådan at man sørger for billigste transport. Det lyder også rigtigt godt hvis det giver næsten samme udbytte.

      Donald

      Monday, September 6, 2010 at 6:09 UTC

    • Thomas Harttung, medstifter af “aarstiderne”, har indført noget der ligner på sit gods Barritsskov. Man kan læse mere på http://www.greencarbon.dk
      Han var blevet lidt træt af den traditionelle skovdrift, som han kaldte “Rittersport-skoven”: kvadratisch-praktisch-gut!
      Hans vision, som jeg drøftede med ham engang i 2006, var at ved målrettet indsats kunne skov- og landbruget igen være med til at forøge biodiversiteten samtidigt med lagring af CO2.

      AagePK

      Monday, September 6, 2010 at 6:31 UTC

      • Rittersport-skove 🙂 Jaja! I Tisvilde Hegn er der ikke ret mange firkanter, fordi terrænet er så ujævnt. Men der er nogle steder lange brandbælter og store områder med ungskov, som er blevet plantet efter at det meste er ryddet. Så vidt jeg har forstået lader man altid 3-4 af de største gamle træer stå indtil de unge er kommet igang, ikke p.g.a. udseendet, men fordi det har betydning for vind og vejr.

        Rapport-fotografering er meget vanskeligt synes jeg, fordi strukturen i sådanne motiver er svær at finde, men jeg skal nok prøve at finde en god vinkel på de spændende steder i Tisvilde Hegn (og Asserbo Plantage).

        Donald

        Monday, September 6, 2010 at 11:13 UTC

  8. Stemningsfulde billeder 🙂

    lilli

    Monday, September 6, 2010 at 6:22 UTC

  9. Dejlige billeder, Donald – jeg bliver aldrig træt af at lære mere om naturen og at se smukke billeder.

    Madame

    Monday, September 6, 2010 at 6:42 UTC

    • Naturen – det er jo også noget nyt hver dag 🙂

      Det minder mig om Ole Aabye’s opfattelse af hvad der er dagens vigtigste nyhed: Vejret!

      Donald

      Monday, September 6, 2010 at 11:14 UTC

  10. Vakre bilder av vakker dansk skog. Takk for kommentar. Jeg tror du blander Zimbabve og Uganda. Mugabe er ikke i Uganda som prøver komme seg etter Idi Amin og tildels har lykkes Styret det har nå er vel bedre enn i mange land igsom på miljø er de langt foran Norge, og bildene viser et andet Afrika enn vi ser på tv. Det var fattigdom her også, men mye annet også. Et vakkert land jeg gjerne reiser tilbake til. Men tørka maur smakte ikke godt 🙂

    F

    Monday, September 6, 2010 at 16:22 UTC

    • Selv takk – jeg har sikkert blandet det sammen, men jeg søgte faktisk på Robert Mugabe på Google og undersøgte hvordan det går. Da så jeg at han er syg og ikke selv kan klare sig mere, så landet (Zimbabwe må det være, ja) er også ved at rejse sig igen. Jeg gætter (som tidligere skrevet) at de ikke bruger landets egen valuta.

      Det er altid en glæde at høre, når et land er i fremdrift, som du siger at Uganda er efter at Idi Amin er styrtet.

      Jeg hørte idag en radioudsendelse hvori det hævdedes at Afrika har 75% af verdens landbrugsjord men kun producerer 10% og at det er ved at ændre sig nu.

      Landbruget i dets moderne former er måden at skaffe fremgang og fred.

      Donald

      Monday, September 6, 2010 at 22:46 UTC

  11. De to første bildene dine er fantastisk vakre og gir meg kriblinger nedover ryggen! Slik skog liker jeg å gå tur i!!

    Petunia

    Monday, September 6, 2010 at 16:38 UTC

    • Åh Petunia! det er gott at du får lyst til at gå tur i slike skoger! 🙂 Norge har nogle bøgeskove i Østfold nær Sverige så vidt jeg vet, men ikke så meget. Det tænkte jeg egentlig ikke på, da jeg lagde billederne opp.

      Jeg tror jeg skal ud og gå en tur igen imorgen 🙂

      Donald

      Monday, September 6, 2010 at 22:49 UTC

  12. Underskogen er et fascinerende sted å vandre i.
    Noen ganger åpen, andre ganger tett og så plutselig en lysning.

    Herlige bilder og positiv løsning.

    TorAa

    Tuesday, September 7, 2010 at 16:52 UTC

    • Tak TorAA – ja, det er altid godt med lidt motion 🙂

      Donald

      Tuesday, September 7, 2010 at 17:34 UTC


Comments are closed.