Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Billed ABC::R for rørskov

Landskaber, landskabsformer og biotoper er emnet for ABC-runden her på dax2.

Denne gang skal vi se på “R”ørskov. R for rør-skov – en skov af rør, hvori vadefugle finder ly. Rør kaldes også siv på dansk. Der er forskellige typer, men nogle er tykkere og mere velnærede og kan bruges til at lave strå-tage, derfor kaldes de somme tider tagrør. Siv (Juncus) er stauder med opret vækst og glatte stængler. Wikipedia har navne på flere arter.

Rørskov! Hvad hedder det? På norsk? Svensk? Engelsk? Italiensk? Latin? Tysk? Tænk hvis vi kunne forstå hindanden uden alle de sprog 🙂

Vinterbillede med tilfrosset vand; fra søbredden vokser rørene længere og længere ud i søen - om sommeren

Langs med Arresø er der masser af rør. For nogle år siden blev de høstet og tørret i den hensigt at de skulle bruges som tækkemateriale, men tagtækkerne syntes at de var for dårlige.

Man køber rør i Polen, når man skal lave et stråtag! Ikke desto mindre er rørene langs Arresø et levende bevis på, at vi stadig har en meget varieret natur, som vi skal passe på – det kræver faktisk pleje. På billederne her er der ikke så mange rør (siv, strå, kald dem hvad du vil) men det er fordi man er nødt til at skære rør væk en gang imellem, ellers ville søen hurtigt gro til.

Hvis man er et rævemåltid er det rart at kunne gemme sig i rørskoven

Ved hvert eneste lille vandhul, ved kildepladserne og ved lavningerne er der rør her på egnen. De små andefugle finder beskyttelse her.

Rør i en lille branddam i Tisvilde Hegn hvor ænderne har sovesal

Sjovt nok kan jeg huske at da jeg tog ovenstående billede for 3 år siden, så var der en and, som smuttede væk inden jeg fik indstillet kameraet (der var nemlig ikke så meget lys, det var en overskyet aprildag.)

Se flere ABC-billeder på ABCtema.blogspot.com
Skriv en kommentar?

Written by Donald

Thursday, August 12, 2010 at 20:33 UTC

Posted in Liv, Ord

34 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Underbara bilder på vassen. Mittenbilden blir min favorit. Det är så fint ljus och fin spegling i den bilden.
    Trevlig helg!

    Maria G

    Thursday, August 12, 2010 at 20:49 UTC

    • Nr.2 er også min favoritt, Maria! Men jeg synes at der skulle være flere.

      Donald

      Thursday, August 12, 2010 at 21:11 UTC

  2. Det heter nok “siv” på norsk.
    På den annen side sier vi “rørsukker” på norsk.
    Men de rør, der vokser i vann/sumper kaller vi siv.

    Nydelig bilde.

    Mitt ABC3-R innlegg er fra et land der de lager rhum av rør-sukker:
    http://toraamusic.blogspot.com/2010/08/abc3-r-for-ta-turen-salman-rushdie.html

    TorAa

    Thursday, August 12, 2010 at 21:01 UTC

    • Ja, rørsukker, jeg har set rørene, som er søde, og de er virkelig søde og driver af saftigt velsmagende sukkervand. Der var to rare brasilianere, som havde en lille butik og gerne ville vise, hvor godt det smagte, og så så jeg hvordan de knuste rørene i noget, der lignede en vridemaskine, men den var specielt lavet til sukkerrør.

      Så blandede de snaps i og det var jo godt 🙂

      Donald

      Thursday, August 12, 2010 at 21:13 UTC

  3. Flotte bilder! Selv uten and. 😉

    Linsky

    Thursday, August 12, 2010 at 21:45 UTC

    • Det var rart at høre, Linsky 🙂 vi kan ikke altid være lige heldige at få anden at se!

      Donald

      Thursday, August 12, 2010 at 22:11 UTC

  4. Hei Donald. Det første bilde er veldig pent og spesielt. Jeg trodde først det var vannet som rørskoven vokser ut i, men er det ikke sand som en ser på det meste av bilde. Rørskov kan kanskje ikke oversettes med et ord til norsk, da ordet siv ikke sier så mye om mengde. Men siv er nok det nærmeste en kommer.

    Klem

    Turid

    Thursday, August 12, 2010 at 21:56 UTC

    • @Turid: det er ikke sand, men is, det er et vinterbillede (nu tilføjer jeg den oplysning på texten).

      Så må vi også kunne sige “sivskov” på Norsk – i Norge må der være små søer med siv ligesom i Sverige.

      Donald

      Thursday, August 12, 2010 at 22:13 UTC

      • Ja, nå ser jeg at det er is 🙂 Da forstår jeg bedre den første teksten din. Uansett bildet er like pent eller kanskje enda penere. Jeg ville ikke ha brukt ordet sivskog da. Skog er trær. 😉

        Turid

        Thursday, August 12, 2010 at 23:29 UTC

      • OK 🙂

        Donald

        Friday, August 13, 2010 at 8:00 UTC

  5. Dejlige billeder af rørskovene i vores omegn! Ja, de må være gode som gemmested, hvis man er en lille and eller fugl, der har mange fjender.

    Madame

    Friday, August 13, 2010 at 5:50 UTC

    • Tak, ja, der er en helt speciel fauna sådan nogle steder – og det morer mig at stå ved en skovsø og finde ud af hvor meget man kan se med øjnene ved at tænke sig meget grundigt om hvad det egentlig er der er af lys og skygge og bølger!

      Donald

      Friday, August 13, 2010 at 8:03 UTC

  6. Et veldig bra innlegg om rør/siv, strå og med gode bilder til – dette var interessant!

    Ang. de brødene jeg lagde kan du se oppskrift her:
    http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21363

    Klikk på linkene for bilder og nærmere instruksjoner 🙂

    Melusine

    Friday, August 13, 2010 at 8:45 UTC

    • Jeg elsker naturbilder (det har du nok oppdaget!) Takk for link!
      Oppskriften kaldte det for low-carb oopsie-rolls, så jeg måtte lige finde ud af, hvorfor der er nogen der tror på low-carb diet. http://en.wikipedia.org/wiki/Low-carbohydrate_diet

      Der er mange flere kalorier i egg (æg) og smør og fedt 🙂 jeg tror at man skal spise varieret og smage godt efter om det føles godt eller ej – jeg er faktisk nået til et stadium hvor jeg synes at søde ting ikke altid smager godt, og brød kan man selvfølgelig også blive træt af 🙂

      Donald

      Friday, August 13, 2010 at 8:46 UTC

      • Jeg liker også veldig godt naturbilder 🙂
        Ja, det er mange kalorier matvarene du nevner og det er viktig å kjenne etter om et kosthold passer eller ikke. Selv fungerer jeg utmerket på lavkarbo, jeg har ikke hatt behov for å gå ned i vekt (mange begynner med lavkarbo av denne grunn, som det går frem av linken du la til). De brødene jeg lagde smaker fortreffelig, med ost for eksempel.

        Ha en fortsatt fin helg 🙂

        Melusine

        Saturday, August 14, 2010 at 18:31 UTC

      • Det var interessant at høre! Tak Melusine. Jeg har ikke fulgt meget med i diæt-teorier, men jeg har da hørt noget om at det, som man i Danmark kaldte “Madpyramiden” hvor den brede basis var kulhydratholdig mad (carbohydrates) ikke var videnskabeligt begrundet men bare en konstatering af at det spiser man som grundlag.

        Men der er meget stor forskel på at spise kartofler (som også indeholder mange, mange andre ting) og så fx. brød, som kan være fattigt på stort set alt.

        Nu må jeg prøve de små lækre sager 🙂

        Donald

        Saturday, August 14, 2010 at 19:02 UTC

  7. Så smukt med bølgelinjerne på billede nr. 2. Godt R-valg. 🙂

    Inge

    Friday, August 13, 2010 at 11:21 UTC

    • Det er et “genbrugsbillede”, men jeg synes godt det kunne tåle en gentagelse 🙂

      Donald

      Friday, August 13, 2010 at 17:14 UTC

  8. Hei ! Nydelige fotos ! Likte spesielt godt det vinterbildet. Interessant det du forteller oss om rør.

    Fint R-bidrag 🙂

    gunknitter

    Friday, August 13, 2010 at 12:17 UTC

    • Tak GunKnitter 🙂 yes yes, vinterbilledet har mange nuancer.

      Donald

      Friday, August 13, 2010 at 17:17 UTC

  9. Vil tro sothøna (rørhøna til Maria G) trives i en sånn rørskog

    Kamelryttersken

    Friday, August 13, 2010 at 15:04 UTC

    • Ja det tænkte jeg netop – Maria G har de billeder, der mangler her 🙂

      Donald

      Friday, August 13, 2010 at 17:17 UTC

  10. En gang må rørene i Danmark have været bedre? Eller måtte tagene bare repareres oftere? Hmm… Det sidste billede er meget stemningsfyldt. Lidt mystisk. Og bli’r bare endnu bedre af at vi nu ved, en lille and sidder udenfor billedets kanter!

    Anne Thompson

    Friday, August 13, 2010 at 16:55 UTC

    • Ja rørene i Danmark må have været bedre, jeg tror det har noget at gøre med, hvordan man passer søbredderne og måske også hvor længe planterne får lov at stå, men jeg ved det ikke – det kunne være sjovt at vide.

      Donald

      Friday, August 13, 2010 at 17:18 UTC

  11. Vakre bilder av sivene langs land der! På vei til hytten, kjører vi forbi et vann som nesten er gjengrodd av siv og når vinden leker melllom rørene, ser det ut som bølger!!

    Petunia

    Friday, August 13, 2010 at 17:01 UTC

    • Ja, det er så smukt når sivene / rørene står så tæt, så tæt. Så kan de små fugle også bygge rede mellem 4-5 siv og det er et sikkert sted hvor ræve og andre rovdyr ikke kan gå ud.

      Donald

      Friday, August 13, 2010 at 17:32 UTC

  12. Tjah, jeg ved faktisk ikke, hvad en rørskov hedder på andre sprog, men nu er begrebet nok slet ikke højfrekvent hos mig. Hvis det var, ville jeg vel slå det op i diverse ordbøger. 😉

    Henny

    Friday, August 13, 2010 at 20:07 UTC

    • @Henny: Tænk hvis vi kunne klare os uden ordbøger, de er aldrig lige ved hånden. Jeg er lidt naturinteresseret 🙂 Jeg kan forøvrigt godt se at skrive-stilen/blogstilen her er lidt tosset nogle gange, men sådan er det. Mine spørgsmål skyldes jo udelukkende at danske og norske mennesker her har chancen for at berige hinandens ordforråd.

      Donald

      Friday, August 13, 2010 at 23:21 UTC

  13. Jag är urdålig på växtsläkten, men intresserad av ord. Jag har läst lite på Wikipedia. I svenskan används säv och vass som synonymer. Men ju mer jag läser ju mer förvirrad blir jag. Dom tillhör inte samma växtfamilj. Det du beskriver verkar vara bladvass eller rörvass. Stråtak i Sverige har gjorts av vass (mest vid kusten eller vid insjöar) eller halm (jordbruksbygder). På Gotland använder man något som heter ag. I Sverige växer ag nästan bara på Gotland. Jag tycker mycket om vinterbilden.

    Mona

    Saturday, August 14, 2010 at 1:08 UTC

    • @Mona: Tack! jag blev så glad för denna follow-up; jag vil gå och läsa lite mer på Wikipedia. Vass, säv och ag måste vara helt forskelliga arter/växtsläkten. Dom ser ochså förskelliga ut här, några är tunna och kan inte brukas til bygnader.

      Donald

      Saturday, August 14, 2010 at 9:04 UTC

  14. Tak for din kommentar 🙂
    Mon en, der høster rør, er en rørlægger og vokser der rørtang ude i søen?

    Rimkogeren

    Saturday, August 14, 2010 at 13:55 UTC

    • Njaaa, Rimkoger, en rørlægger, det er sådan en der ringer op med telefonen hører nogen sige hallooo og så — lægger han røret!

      Donald

      Saturday, August 14, 2010 at 15:30 UTC

  15. Flotte bilder! Siv i vannkanten kan være utrolig vakkert. Det nederste bildet hadde en egen stemning over seg – litt mystisk, litt trollsk kanskje… 🙂 Har du sett bilder av den norske maleren Theodor Kittelsen? Han laget mange flotte bilder med natur, mystikk, eventyr og overtro som motiv.

    Dracurella

    Wednesday, August 18, 2010 at 7:17 UTC

    • Det er du den første, der siger. Det nederste billede er taget sent på en vår-dag med gråvejrslys, og ved blandt andet at fremhæve kontraster har jeg fremhævet sivene (det er ikke rør fordi de er så tynde, har jeg fundet ud af).

      Jeg synes også det ser litt trollsk ut 🙂
      Tak for din kommentar. Nej – jeg kender ikke Theodor Kittelsen, men derimod en Kåre Kittelsen, som var direktør for DEC Nordic og andre firmaer.

      Donald

      Wednesday, August 18, 2010 at 8:11 UTC


Comments are closed.