Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Undervisning, som gør dummere

Aftenens forskellige hændelser har efterladt mig med et budskab, som jeg ikke ved, om jeg kan få frem på en tydelig måde.

Undervisning kan gøre folk dummere, hvis den ikke har tillid til, at den underviste har evner nok.

Hvis man giver folk (over en vis alder) en test, som de kan lære noget af, så er det OK.

Men hvis man blander test og undervisning, kan det også medføre at testen udtrykker mistillid til at folk kan lære noget.

En test skal vise, hvad folk kan lære, og hvordan det kan læres.

Andet ville være uetisk. Undervisning, som ikke baserer sig på etik, er uproduktiv.


Det er igen IQ-problematikken, som spøger her.

Advertisements

Written by Donald

Friday, July 11, 2008 at 23:07 GMT+0000

Posted in Blogosofi

Tagged with

2 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Uden at kende til den nøjagtige episode, du omtaler, er jeg så ganske, ganske enig. IQ er eet blandt milliarder af vurderingsskalaer.
    Ikke andet. Ikke mere end at vurdere folks hårfarve. Er du grim fordi du er rødhåret? Eller er du bare rødhåret?

    Er en tomat bedre egnet til at blive spist end en agurk? Og er skiløb sjovere end tango?

    Det er mærkeligt, at vi ikke kan lære at vide, at bedømmelser/kategoriseringer kan være nyttige i visse henseender (for eksempel, at en tomat er en tomat – og at en tomatallergiker derfor ikke bør spise den, hvorimod den er guf for alle andre), men at det [kategorisering] er så umådelig begrænset et værktøj.

    Knus

    silhuet

    Saturday, July 12, 2008 at 6:40 GMT+0000

  2. Tak for støtten! Det var meningen at formulere den generelle lære uden at fortælle forhistorien, som alligevel består af så mange enkeltdele, at den kan se ud på flere tusinde måder.
    Jeg tænker, at en anden gang kan jeg måske bedre indkredse følelserne med en kunstnerisk ordleg.
    En af de meget lidt konkrete historier bag ovst. er min oplevelse af at jeg var god til musikalsk teknik (hørelære) inden jeg begyndte en musikuddannelse (for mange40+ år siden) og at jeg ikke var så god til det bagefter.
    Den følelse af utilstrækkelighed, som en eksamen eller “test” kan give, betød for mig at jeg tvivlede på mine evner. Senere har jeg fået at vide at ved optagelsesprøverne var jeg den eneste, der havde alle opgaver rigtige.

    dax2

    Saturday, July 12, 2008 at 9:10 GMT+0000


Comments are closed.