Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Tesla paparazzi

Tesla-bilen overvejer at tage på indkøb i Netto :)

Tesla-bilen overvejer at tage på indkøb i Netto :)

Det varede et par sekunder inden det gik op for mig at det var en elektrisk superbil, og endnu flere sekunder før jeg fik kameraet op af lommen. Desuden gik der et sekund fra man trykker på knappen til at automatikken i kameraet får snøvlet sig færdig og så har bilen flyttet sig – men OK – der kom billeder ud af det alligevel.

Tesla-bilen kører ud fra parkeringspladsen

Tesla-bilen kører ud fra parkeringspladsen

Tesla bilen kører videre

Tesla bilen kører videre

Kommentar-link.

About these ads

Written by Donald

Tuesday, May 6, 2014 at 9:24 UTC

Posted in Carpe Diem

31 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Fikk den handlet?
    Klem på deg :)

    Mormor

    Tuesday, May 6, 2014 at 9:34 UTC

    • Nei Mormor, måske havde han glemt sine penge – eller brugt dem op! Tesla er en elektrisk batteri-drevet bil, der kan køre meget hurtigt. Den har batterier af den nye slags, som også sidder i elektriske tandbørster, lap-top computere og den slags, og den har tiltrukket sig stor medie-opmærksomhed.

      Denne bil havde – for syns skyld – også en nummerplade, som sagde “Tesla”. Nikola Tesla var den Østrigsk/Kroatiske ingeniør, som grundlagde teknikken for vexelstrøm og som blev “reddet” af Westinghouse, stort Amr.firma, som kæmpede imod Edisons tåbelige opfindelser :)

      Manden, som kører i denne bil, ønskede måske at gøre reklame for bilen, så at folk ville huske og tale om at de havde set en rigtig kørende Tesla.

      https://no.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla

      Donald

      Tuesday, May 6, 2014 at 11:06 UTC

  2. Du var sandelig hurtig – har aldrig hæftet mig ved navnet Tesla, men kan sagtens se at det er en fin bil du her giver en god reklame. Man må håbe der er batteriopladningsmuligheder nok rundt om. Hvor langt den mon på en opladning?

    Jørgen

    Tuesday, May 6, 2014 at 9:35 UTC

    • Den kan køre 100 300 km. på en opladning, hvilket gør den til en hyggebil, klart nok. Den kan oplade på netstik, så man ikke er afhængig af ladestationer mv.

      Donald

      Tuesday, May 6, 2014 at 11:08 UTC

      • Donald: forstørrelse viser, det er en Performance-model: rækkevidde 502 km!

        AagePK

        Tuesday, May 6, 2014 at 20:27 UTC

  3. Den er smuk. Mærke?

    Rasmine

    Tuesday, May 6, 2014 at 9:35 UTC

    • Bilmærket er Tesla, opkaldt efter vexelstrømmens opfinder:

      https://en.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla

      Det er den første nogenlunde vellykkede el-bil i vor tid (som bekendt var der allerede i 1900 tallets begyndelse nogle få akkumulatordrevne elbiler til damer. De kunne ikke køre langt, hverken damerne eller bilerne.)

      Donald

      Tuesday, May 6, 2014 at 11:13 UTC

      • Jeg ved, hvem Tesla er, så jeg troede ikke, at det også var bilmærket. Der kan man bare se!

        Rasmine

        Tuesday, May 6, 2014 at 11:18 UTC

  4. Lækker bil – den gad jeg godt køre til Netto i :-)

    Madame

    Tuesday, May 6, 2014 at 10:14 UTC

  5. Den viste model er en Performance-udgave på 85 kWh: den kan altså lidt mere: NEDC-rækkevidden er på 502 km, tophastighed 210 og 0-100 : 4,4 sek!. Til gengæld koster den så 713.000, incl. superchargeren, ellers går det vist for langsomt med at tanke op.
    Men S-modellen gør det nu også pænt:for 537.000 kører den 390 km på en tankfuld, høhø, og med sine 60 kWh Axel-lererer den stadig pænt: 6,2 sek/100 km.
    Hvor mange Tesla dens magneter er på, ved jeg ikke, men mine Lowther PM2A er på 2,1 , hver. Så dem er der også knald på.
    Der var nu temmeligt mange gode elbiler i bilens barndom, men opkøb af patenter o.lign stoppede den leg; der var lige så meget fusk som med bly-tilsætningen i benzin: der stod meget på spil for olieindustrien! I London, 1964, blev al mælk kørt ud med elbiler!

    AagePK

    Tuesday, May 6, 2014 at 11:58 UTC

    • Med den rigtige elleverandør kan man køre gratis: Modstrøm leverer gratis el fra kl. 24-06!

      AagePK

      Tuesday, May 6, 2014 at 11:59 UTC

      • Modstrøm, gratis nattestrøm, har jeg undersøgt om jeg kan få her, men den mekanisme, man skal have, kræver internet af trådløs art (og det vil jeg ikke have). Måske kan jeg finde på noget alligevel, hvis jeg kan får en lokal trådløs netdims ved elmåleren. Men området her var ikke dækket af trådløs (fx. Oyster USB-net”nøgle”) sidst jeg checkede.

        Donald

        Wednesday, May 7, 2014 at 1:44 UTC

    • Der findes en film, der har været vist på tv: “Who killed the electric car?” om problemet.

      AagePK

      Tuesday, May 6, 2014 at 12:17 UTC

    • Når du nævner det, kan jeg huske at der fandtes gaffeltrucks, som kørte på batterier, og de havde jo så også den funktion at de var en god modvægt til ladet foran. Men ellers var det kun sporvogne, S-tog, Svenske tog og trolleybusser, som kørte på strøm i min ungdom.

      Jeg var ikke klar over at det var patenter, som stoppede de tidlige “bedstemor-and”elbiler.

      Succes’en er Tesla’en er åbenbart, at den ikke er en lille sød bil, men en smuk og meget dyr bil. Det kan jeg sagtens forstå – en af de ting min brillant-logiske kollega sagde i 1998 var, at vi skød os selv i foden hvis vi markedsførste “Linux” computer-styresystem som ét, der kunne få din *gamle* computer til at fungere godt. Man skulle hellere tale om at Linux styrer mere end 50% af verdens supercomputere.

      Når du nu nævnte, hvor langt Tesla-bilen kunne køre, så måtte jeg lige se efter – jeg kunne huske at man (selvfølgelig) havde haft bøvl med batterier, men havde forsøgt forskellige løsninger, først hybrid, som man var gået væk fra, senere halv-størrelse batterier, som man OGSÅ gik væk fra (giver ikke lang rækkevidde-etc) og endte med flg.(som er fra Roadster artiklen, den anden artikel (om sedan (4dørs-)) giver ikke nogen batterivægt):

      A fully charged ESS stores approximately 53 kWh of electrical energy at a nominal 375 volts and weighs 992 lb (450 kg).

      Donald

      Tuesday, May 6, 2014 at 12:22 UTC

  6. Hvis du googler på Electric cars history timeline får du gode artikler hos http://www.pbs.org/now/shows/223/electric-car-timeline.html , men også History of the electric vehicle hos Wiki eller edisonstechcenter.org/ElectricCars.html er læseværdige, sidste har gode fotos og videoer. Det var altså ikke kun Andersine And, der kørte electrisk: 1/3 af bilerne i New York, Chicago og Boston var elektriske i 1900. Baker Motor byggede masser, med rækkevidde op til 100 miles.

    AagePK

    Tuesday, May 6, 2014 at 20:23 UTC

    • now, ikke noe skal der stå i linket!

      AagePK

      Tuesday, May 6, 2014 at 20:25 UTC

      • [noe->now] er rettet. Bruger du ikke /copy-paste/ klippe-klistre, når du lægger et kompliceret link? Det kan somme tider være en stor hjælp.

        Det var selvfølgelig ikke kun “bedstemor And”, der kørte elektrisk bil, men hvad jeg ikke vidste var at 1/3 af bilerne i New York og Chicago var elektriske! Jeg vidste imidlertid godt at Chicago havde en storhedstid for el-biler. Man skal dog lige understrege, at netop omkring 1900-1910 var el-værker og elektriske ting og sager kun 10-15 år gamle. Det første kraftværk i København er … hmmm … Østre Elektricitetsværk … det skrev jeg noget om for et par år siden, Østerbro, Trianglen, hvor man hurtigt gik fra jævnstrøm til vekselstrøm.

        Når du skriver “Baker”, så kommer jeg til at tænke på om Studebaker også havde el-biler. Oldsmobile prøvede sig vist med nogle modeller, men opgav netop fordi det er så upålideligt og farligt at have al den syre liggende i bunden af bilen! :)

        Minsandten, nu kan jeg ikke – meget upassende – lade være med at citere det gamle indlæg:

        Jeg svarede, at bygningen Østre Elektricitetsværk var så tidstypisk 1890 (det var et gæt, den er fra 1900), og hun fortalte at som lærerinde havde hun undret sig over, hvor mange store flotte skolebygninger, der stammede fra den tid. Ikke bare i København, men over det ganske land; det er muligt at det er en sandhed med modifikationer, men under alle omstændigheder var der et blomstrende Europa, man oplevede i 1890erne, og man kan i forbindelse med indførelse af elektricitet i København læse, at de store industrier, Carlsberg, B&W og flere ikke kunne vente på Kommunen for at få strøm, men byggede deres egne kraftværker. Efter 1918 (WWI) gik det som bekendt noget dårligere

        http://dax2.wordpress.com/2010/09/29/bybilleder/

        Donald

        Wednesday, May 7, 2014 at 1:50 UTC

  7. Som du kan se hos Edison Tech Center er skribenterne selv forbavsede over, hvor tidligt den elektriske motor kunne trække endog tunge lad, flere tons, før 1900. Smeden Davenport byggede det første, skinnebundne køretøj i 1837!!!
    Jeg fik bøger og samlehefter om køretøjer og fly som knægt, og allerede dengang slog det mig, hvor mange af dem, til tider 50 % af modellerne, der var elektriske. Det var jo bl.a fordi Kettering først skulle have en elektrisk motor til at bygge den første motorstarter over; indtil da, 1912, skulle der håndsving og muskler til.
    Nej, jeg kan kun klippe-ogklistre med papir og saks; så her endnu et forsøg: http://www.edisontechcenter.org/ElectricCars.html

    AagePK

    Wednesday, May 7, 2014 at 6:45 UTC

    • Forresten: her har jeg fundet historien om patentkrigen mellem Tesla og Ford-Rockefeller:
      http://www.youtube.com/watch?v=gx3ECDqOD4s , og Donald, du må gerne rette på linket om nødvendigt. Har du en indbygget sikkerhedsspærre? ;-)

      AagePK

      Wednesday, May 7, 2014 at 7:04 UTC

      • Jeg vidste ikke at Ford-Rockefeller også havde snøren ude efter Tesla! Wikipedia giver den korte historie, resten er brokker jeg husker fra TV-dokumentar om Tesla. [Opdatering: Efter at have set video kan jeg se at noget af den indeholdte information (muligvis) er tvivlsom, men ikke desto mindre interessant. Jeg tror ikke at el-drevne biler var ved at udkonkurrere forbrændingsmotoren, men at el havde en mindre, by-centreret fan-skare. El til opladning var ikke lige til at få dengang.]

        Ja, WordPress har nogle sikkerheds-mekanismer (mange faktisk) for at undgå kedelig dåseskinke (spam): 1) Man må kun give eet link, eller to, jeg kan ikke huske hvor jeg har sat grænsen, 2) Man skal være kendt i forvejen (have afleveret kommentarer, som jeg har godkendt) 3) Et spam-filter skal have sammenlignet indholdet med kendte falsknere/spammere og filtrerer alle de kendte reklamer fra, tvivlsomme lægges i “spam-kø”. Mon der er mere, jeg kan ikke lige komme på om der er mere – jo forresten, man skal jo aflevere en mail-adresse, hvilket egentlig kan klares meget nemt med en sekundær mail-adresse; tidligere, i hvert fald. I dag sker der noget mere med den opgivne mail-adresse, den bliver checket mod tidligere, eller mod login til WordPress (men her på dax2 behøver man ikke at være logget på.) :)

        Donald

        Wednesday, May 7, 2014 at 11:31 UTC

        • Når man læser kommentarerne, kommer stålbørsten frem:
          dlwatib
          5 months ago

          Well, no. This video bears little resemblance to history. 1918 is one of the few years without any milestone in the history of electric vehicles. Nicola Tesla never put an electric vehicle into production so there was never anything that could be shut down by Rockefeller, Ford, Morgan or others. What killed the popularity of the electric car was electric starters for gasoline cars. There was no need for a conspiracy for that. However, GM bought up as many streetcar companies as it could in American cities and shut them down so people would have to buy cars to get around.

          Og kommentarerne, denne og efterfølgende, er lige så fantasifulde og halv-sandheds-agtige.

          Donald

          Wednesday, May 7, 2014 at 11:38 UTC

          • Undskyld, men der er altså dokumentation i form af retsager, hvor Rockefeller kommer Ford til hjælp, samtidigt med, at Westinghouse, som jo købte Teslas vekselstrøm-ide og indsatte dem i Niagara-kraftværkerne, også måtte blande sig. Han byggede Verdens største A-C kraftværk i Adams Power Plant Transformer House i 1895, se wiki, efter at have bygget mindre andre steder, efter Teslas ideer.

            AagePK

            Wednesday, May 7, 2014 at 15:34 UTC

            • Du behøver da ikke at undskylde noget. Der står, at Tesla aldrig fik sat en el-bil i produktion.

              [Opdatering]
              Video’en siger: Selden fik et el-bil patent [men nøjagtig på hvad?O.a] og Ford nægtede at følge det patent, DET medførte en retssag, hvor Ford blev dømt, Rockefeller hjalp Ford økonomisk med at føre en appelsag som de vandt. — — Teslas opfindelse af vekselstrømsmotoren [uden "børster" eller kul/kommutator, oa.] var et alvorligt slag mod Ford’s forbrændingsmotorer som i høj grad ville nødvendiggøre crude og benzin [som ellers var et spildprodukt? o.a.] Benzinbilen ville blive truet af vekselstrømsbilen [som endnu ikke fandtes, batterier giver som bekendt jævn strøm. O.a.] Edison forsøgte (med noget held) at vise at vexelstrøm var livsfarligt [han prøvede bl.a. at slå elefanter ihjel med vexelstrøm. O.a.] Fords model T blev succes, Ford blev rig.

              Det er dette, som kommenteres med at “Tesla fik aldrig sat en AC bil i produktion.”

              Donald

              Wednesday, May 7, 2014 at 21:25 UTC

            • Patentet gik ud på at man ikke købte bilen, men lejede den, og prisen var afhængig af lejerens årlige fortjeneste, 1 %. Men indtil Ford vandt patent-sagen, nåede man at registrere en omsætning på 6 millioner miles. Tesla fik opfundet en a-c-motor, som Westinghouse byggede: det var en asynchronmotor, hvilket gav begrænse kraft. Batterierne var rigtigt nok jævnstrøms: hos EdisonTech ligger der jo også en video med a/c-d/c- konverteren, den der underlige store glasdims med kviksølv i. De fandtes i flere størrelser. Så opladningen var ikke et problem i 1897. På dette tidspunkt var der 33.000 biler i USA, heraf 40% på damp, 38% el og 22% benzin. Bla fordi benzinbiler: skulle startes med håndsving, larmede, de havde ikke lyddæmpere, og de lugtede. Desuden var benzin dyr pga distributionen: via apoteker.
              Der var en krig på patenter, som vi ikke har haft magen til i Europa, men som kan udløses af den nye patentdomstol. Det værste eksempel var ikke hunden, som vises i videoen, eller elefanten, men henrettelsen i den elektriske stol, hvor Rockefeller og konsorter fik retten til at eksperimentere med vekselstrøm, for at bevise farligheden. Ifølge tysk tv-udsendelse om krigen mellem Edison og Westinghouse. Se også http://en.wikipedia.org/wiki/War_of_Currents , herunder Edisons public campaign.

              AagePK

              Thursday, May 8, 2014 at 6:35 UTC

            • Det var spændende – godt opfulgt. Jeg er desværre ude på fototur og kan ikke skrive ret meget.

              Donald

              Thursday, May 8, 2014 at 8:50 UTC

    • Efter Ørsted og de første elektromagneter må man naturligt nok have været meget interesserede i, hvor kraftig man kunne gøre en elektromagnet. Den webside, du har fundet, skriver meget formidlende om de forskellige opfindelser, bl.a. slår den fast, at elektromotoren kom før “trolley”en med hvilken jeg tror de mener elektrisk bus eller sporvogn, og at sådanne transporterede tusinder på arbejde allerede i 1880’erne (i de store byer i USA).
      Det er værd at læse mere, men jeg skal afsted! Putte blade i konvolutter mv.

      Donald

      Wednesday, May 7, 2014 at 11:26 UTC

  8. En av mine elever holdt nettopp foredrag i klassen om Nikola Tesla, – en interessant person. De begynner å bli ganske vanlige, Teslaene. Jeg ser dem stadig vekk. Lekre!

    livetleker

    Friday, May 9, 2014 at 20:58 UTC


Comments are closed.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 28 other followers