Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Forårets lyse bøgeskov

with 17 comments

Jeg har prøvet at ordne billederne i en rækkefølge, der kan fortælle en historie, men der mangler så meget: lyden af solsorten, der skræmt som den sky skovfugl, den var i gamle dage, fløj op fra ormefangst til en gren yderst langt ude over søen, anden, der skræppende, advarende, springer ud i søen med et stort plask, gemt bag sivene, så man ikke kunne se den, den svage brise, der bevægede sivene en lille smule, luften, duften, larmen fra toget, som i dag lød som en glad fløjten og ikke en dyster advarsel. Kommentarlink …

Kommentarlink …

Written by Donald

Saturday, May 3, 2014 at 10:24 UTC

Posted in Skov og have

17 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Deilig tur. De røde bladene fascinerte. Og solstreifede strå. Deilig.
    Klem på deg :)

    Mormor

    Saturday, May 3, 2014 at 11:39 UTC

    • Ja, det lykkedes med solen på stråene, Mormor, men du kan tro det var svært!
      Klem på dig! :)

      Donald

      Saturday, May 3, 2014 at 16:02 UTC

      • Alltid en smule vanskelig med strå, men du fikk det til.
        Klem på deg :)

        Mormor

        Saturday, May 3, 2014 at 16:51 UTC

  2. Wow, vidunderlige billeder!

    Madame

    Saturday, May 3, 2014 at 15:39 UTC

    • Tak! Det var også lidt din skyld at jeg kom afsted i går selv om jeg var træt :)
      Det gør mig glad at se på dem igen, mod på flere ture! Håber det virker inspirerende på andre :)

      Donald

      Saturday, May 3, 2014 at 16:03 UTC

  3. Var der ingen gøg, der kukkede? Det var der her i går aftes. Det var så idyllerisk, mens jeg i den stille aftenstund satte nyt plankeværk op.

    AagePK

    Saturday, May 3, 2014 at 20:37 UTC

    • Det var der faktisk ikke, AagePK, jeg har heller ikke hørt ham, der plejer at kukke ovre i vandhullet (der er flere ret store vådområder i nærheden). Måske er de små fugle blevet vrede på ham og har jaget ham bort!

      Donald

      Saturday, May 3, 2014 at 20:44 UTC

  4. Så nydelig, Donald.

    livetleker

    Saturday, May 3, 2014 at 22:01 UTC

  5. Tak for en dejlig tur.
    Er det røde løv mon ikke bævreasp i udspring. Grønkornene dannes efterhånden, sådan lidt i stil med, at det lysegrønne bøgeløv i løbet af kort tid bliver til en dækkende mørkegrøn løvkrone.

    Farmer

    Sunday, May 4, 2014 at 2:28 UTC

    • @Farmer, jo det er da en bævreasp. Jeg kendte ikke artens mest påfaldende artsegenskaber – men det passer med hvad jeg fandt på “Fugleognatur” efter din kommentar: bladstørrelsen, rundagtige, med en lille spids, og væksten som birkene.

      Donald

      Sunday, May 4, 2014 at 8:46 UTC

  6. Tak for turen. Du har dejlige steder at gå tur, og jeg kan mærke, når jeg ser dine billeder, at jeg savner en skov lige uden for døren til at gå tur i. Må finde steder at køre hen og gå. Andre steder end Køge Ås, altså.

    Jørgen

    Sunday, May 4, 2014 at 6:17 UTC

    • Gribskov og Tisvilde Hegn er nr 2 og 3 i størrelse skove i Danmark (men de er strengt taget begge ret små, sammenlignet med de svenske skove.) Det koster mig ca. 15 km benzin at køre til Gribskov, Jørgen – men med et tog-pensionistkort kan jeg køre så tosset jeg har lyst, og tage cyklen med! Men for tiden kører jeg i bil. Nu ved jeg ikke præcis hvor langt der er fra Gadstrup til Roskilde, men er der ikke en skov, der hedder Boserup? langs med fjorden? GoogleEarth siger 10-11 km. i fugleflugtslinie til Boserup, 10 km. til Lejre, 8 km. til Klosterskoven ved Borup, og så har jeg ikke målt til Trolleskoven i Køge Bugt med videre. Men man må jo tage hvad der er i nærheden. Måske ville det også være morsomt for mig at gå en tur et andet sted en gang imellem :)

      Donald

      Sunday, May 4, 2014 at 9:06 UTC

      • 15 km benzin, tak spids: hvordan får du dem pakket ind? :-)

        AagePK

        Sunday, May 4, 2014 at 10:33 UTC

        • Det er let nok, AagePK! De kommer som en sammenrullet stråle, der kan ligge i benzintanken. :)

          Donald

          Sunday, May 4, 2014 at 10:36 UTC

  7. Du har haft rigtig godt vejr til din kønne tur.
    Mener du Trylleskoven i Køge Bugt? Det er ikke rigtig noget mere – der er så lidt tilbage, at det knapt kan kaldes en skov :-) Ellers kan jeg ikke finde nogen Troldeskov ved Køgebugten?

    Ellen

    Sunday, May 4, 2014 at 10:30 UTC

    • Det er også 55 år siden, jeg var der, Ellen – det er sikkert Trylleskoven, jeg var i dengang. Jeg er ked af at der ikke er noget tilbage af den! Men til gengæld er der nye strandarealer ved Ishøj Kunstmuseet, “Arken”.

      Donald

      Sunday, May 4, 2014 at 10:36 UTC


Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 25 other followers