Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Om at se helligdage

Sådan viser en helligdag sig, - farvemæssigt er der ingen forskel, men glansmæssigt ses det tydeligt

Sådan viser en helligdag sig, – farvemæssigt er der ingen forskel, men glansmæssigt ses det tydeligt

Efter maling: i øjenhøjde ser det lidt bedre ud; men man kan stadig se forskelle! Hvad skal jeg gøre? Jeg har overvejet at tegne kvadrater på væggen og male dem én ad gangen

Efter maling: i øjenhøjde ser det lidt bedre ud; men man kan stadig se forskelle! Hvad skal jeg gøre? Jeg har overvejet at tegne kvadrater på væggen og male dem én ad gangen

Øv!

Written by Donald

Thursday, December 12, 2013 at 20:40 UTC

Posted in Brok

12 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Aha, der var helligdagene.
    Maskeringstape og forflytning :)
    Klem på deg :)

    Mormor

    Thursday, December 12, 2013 at 21:08 UTC

    • Kan du forklare det lidt bedre, Mormor, eller finde et link?
      Eller er der andre, som kan hjælpe?

      Det er altså virkelig vanskeligt for mig at se, hvor jeg maler og hvor tykt det er?

      Måske skal jeg fortynde malingen lidt, man kan se penselstrøgene – og så male to-tre gange?

      Klem på dig! :)

      Donald

      Thursday, December 12, 2013 at 21:51 UTC

      • Du skrev om å lage kvadrater. Bruke maskeringstape til å lage kvadrater og så maler du.. Drar av tapen og maler neste. Bruker du rulle eller kost?
        Rulle er lettest å få passende mengde på, synes jeg.
        Klem på deg :)

        Mormor

        Friday, December 13, 2013 at 6:05 UTC

  2. Maler du vægge med pensel?

    Rasmine

    Thursday, December 12, 2013 at 22:46 UTC

    • Ja, Rasmine. Jeg har lige fået et råd om at købe en rulle, og det har jeg ikke meget lyst til, men OK jeg prøver en anden dag. Jeg synes rulle giver et farligt griseri.

      Donald

      Thursday, December 12, 2013 at 23:34 UTC

      • Man dækker ordentligt af, og væggen er malet i løbet af ingen tid. Det er aldrig faldet mig ind, at nogen frilvilligt ville male vægge med pensel!

        Rasmine

        Friday, December 13, 2013 at 0:06 UTC

  3. Jeg er sikker på, en malerrulle vil løse dine problemer med helligdage – og det går lynhurtigt at male på den måde.

    Madame

    Friday, December 13, 2013 at 7:29 UTC

    • @Madame: Hvis jeg havde malet med en anden farve havde jeg meget lettere kunnet se helligdagene. Nuancerne passer nøjagtigt sammen – så derfor er det svært at se forskellen i almindeligt lys.

      Jeg synes også det går hurtigt med pensel. Måske gik det lidt for hurtigt første gang :)
      Ved dørkarme, loftskanter, over køkkenskabe etc. er det alligevel nødvendigt at bruge pensel (eller kost, for nu at bruge den rigtige betegnelse).

      Men til den næste store væg investerer jeg nu nok alligevel i en malerulle.

      Donald

      Friday, December 13, 2013 at 9:37 UTC

  4. Enig i at rulle er bedst. Jeg tænker der må være lidt farveforskel på våd og tør maling, så derfor burde helligdagene bive opdagede undervejs. Jeg laver dem også selv!

    Jørgen

    Friday, December 13, 2013 at 12:39 UTC

    • I vor lille by skulle det røde posthus males rødt efter at have været udsat for vind og vejr i nogle år, piteraq’er kan virke som sandblæsning hvis jorden ikke er dækket af is eller frossen sne.

      Til min undren malede de først det hele over med en grålig farve, og først derefter fik den den endelige røde farve. Resultatet var nydeligt. Jeg spurgte dem om hvad idéen var, og de sagde, at hvis man maler nedslidt rødt over med rødt kan man give det mange lag, det dækker alligevel ikke. Man skal male det over med en helt anden farve og først derefter give det den endelige farve. Så vidt jeg kunne se fik det kun to lag, ét lag gråt og ét lag rødt.

      Så nu tror jeg også at jeg vil prøve 2-farveteknikken næste gang jeg skal male noget der ikke er helt ensfarvet.

      Også jeg foretrækker rulle til større flader.

      Søren B

      Friday, December 13, 2013 at 16:20 UTC

      • @Jørgen, jeg kunne ikke se forskel på malet og ikke malet undtagen ved at penselstrøg og genskin sidelæns afslørede, om der var malet eller ej. Første gang troede jeg på farveforskel, men blev snydt 4 – 5 steder! Anden gang fik jeg det hele med, men der, hvor der “kun” er ét lag er matglansen lidt mere mat. Men det er rimeligt pænt nu :)

        Donald

        Friday, December 13, 2013 at 22:52 UTC

      • @Søren B: Tak for kommentaren, jeg har været på GoogleEarth og set de mange svensk-røde huse i byer og bygder rundt om i Grønland. Bedste ønsker herfra!

        Det er en god idé at grunde med en anden farve; men, indrømmet, alt for ambitiøst et projekt for min energi og for denne væg :) Håber det ser pænt nok ud, når der kommer gæster på inspektion! :)

        Donald

        Friday, December 13, 2013 at 22:59 UTC


Comments are closed.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.