Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Den Franske Skole

Et RAF bombetogt 21. Marts 1945 skulle ramme Gestapos hovedkvarter i København, men et flystyrt fik seks af de 18 bombefly til at tro, at målet var der, hvor flyet var styrtet, nemlig Den Franske Skole.

Som nabo til Den Franske Skole oplevede Frederiksberg Gymnasium denne uhyggelige fejltagelse.

12 år efter gik jeg på Frederiksberg Gymnasium som lille 1.mellem (6.klasse) elev. Der var købt særlige små borde til os, i bøg og palisander, pænt lavet og vi var de eneste, der nogensinde skulle bruge dem. Vi var sidste årgang hvor 6. klasse fik lov at blive undervist af gymnasielærere (adjunkter og lektorer, akademikere).

Det kom kun frem med mellemrum, at lærerne havde oplevet krigen og fejlbombningen af Den Franske Skole. Men det kom frem ved mærkedage, 9. april, 4-5. maj, og i oktober, når man mindedes flugten i 1943 hvor elever var guidet ud ad bagdøren mens (u)tyskernes biler holdt foran.

I går var der en udsendelse, en TV-dokumentar (kan ses on-demand) om denne bombemission, hvoraf det fremgik at det var en meget vanskelig og meget farlig mission.

Man havde taget i betragtning, at flere fly ville blive skudt ned og mange piloter og navigatører (airmen) ville miste livet.

Man havde også regnet med at nedskudte fly kunne lægge store dele af byen øde.

Man anså de aktuelle tab for minimale.

Det tænke jeg nok – også som barn, hvor jeg hørte om bombardementet af London, Coventry, Hamburg, Dresden.

Gymnasiet havde en kopi af Picasso’s Guernica i aulaen.

About these ads

Written by Donald

Tuesday, December 10, 2013 at 9:30 UTC

Posted in Blogosofi

9 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Man hadde et annet forhold til det som man fikk opplysninger om, som barn.
    Likevel – det var mange “filmer” som avspilte seg i en ung hjerne og de var ikke alltid gode.
    Klem på deg :)

    Mormor

    Tuesday, December 10, 2013 at 9:57 UTC

    • Ja, Mormor “filmer” som avspiller seg i de unge hjerner! Jeg opdagede i 1980 hvor mange der var bange for den kolde krig, unge mennesker med tilbøjelighed til angst følte somme tider at de levede under en konstant trussel (og det gjorde vi reelt også!)
      Klem på deg :)

      Donald

      Tuesday, December 10, 2013 at 10:39 UTC

      • Og det er en del barn som har en vel utviklet fantasi.
        Det var en reell fare for atomkrig og barn/unge er vare for voksnes angst, så da ble det som det ble.
        Klem på deg :)

        Mormor

        Tuesday, December 10, 2013 at 10:55 UTC

        • @Mormor: Fantasi, joeh – og Forestillingsevne, empati, indlevelsesevne, visualiseringsevne … you name it :)

          Klem på dig! :)

          Donald

          Tuesday, December 10, 2013 at 15:40 UTC

  2. Det var spændende, at I fik lov at blive undervist af gymnasielærere i 6. klasse.
    Bombningen af Den Franske Skole er ganske forfærdelig. Jeg mindes min angst for den kolde krig, da jeg var barn.
    Tak for i dag, Donald!

    Madame

    Tuesday, December 10, 2013 at 15:53 UTC

    • @Madame: Selv tak! Ja, den oplevelse af at blive undervist af højt kvalificerede lærere er et interessant supplement til debat om nutidens undervisningspolitik!
      TV-dokumentaren om bombetogtet d.21 marts 1945 (så kort tid før krigens slutning!) er meget ærlig og lederne gentager at de overvejede bombetogtet mange gange fordi det var farligt og ville medføre meget store civile tab. Resultatet var mindre blodigt end man havde forventet! Togtet var en succes.

      Donald

      Tuesday, December 10, 2013 at 19:13 UTC

  3. Man kan jo nok forstå at der ikke skulle tales om fejlbombningen alt for ofte (fordi…) da du gik i skolen, (men alligevel, det burde man kunne,) idet der jo var gået en del år siden, men hvis det at tale om begivenheder (der) var et tabu kunne den såkaldte traumevandring opstå og flere generationer kunne være påvirket af tavsheden. Jeg synes du meget fint får beskrevet de forskellige niveauer i en sådan situation. Dem det går ud over kan ikke se det overliggende perspektiv.

    (Jeg har tilføjet parenteser for at lette forståelsen. Håber det er med passende respekt.)

    Jørgen

    Friday, December 13, 2013 at 12:25 UTC

    • Tak Jørgen for ros for beskrivelsen af niveauerne. Det er ikke nogen hemmelighed at det er vanskeligt at skrive sådan et indlæg, og jeg rettede flere gange og prøvede at skrive så kort som muligt.

      Det vigtigste er niveauerne, som du siger: Den ansvarlige flyveleder var godt klar over at sådan en mission kunne ende med et meget større antal døde mennesker og mente at det var overordentligt heldigt at der ikke omkom flere.

      Jeg tror at traumevandring fandt sted i min generation – men kun som egentlige traumer for ganske få mennesker. 60′erne var meget optimistiske bortset fra frygten for atomkrig.

      Min undren over tavsheden omkring WWII opfatter jeg ikke som traumevandring, men som interesse for politik og et ønske om at forstå, hvad der skete. Det har vi gennem de sidste 20 år fået meget mere at vide om gennem nye dokumentarer og fin opsamling af historien fra optakten til WWI, WWII og frem til den kolde krig.

      Donald

      Friday, December 13, 2013 at 12:37 UTC

  4. Traumevandring som jeg ser det, er når en krigsdeltager ikke taler om sine oplevelser, men fx. alkoholiseres eller bliver skilt pga af ubearbejdede oplevelser, og når dette påvirker børn og deres børn i deres udvikling og måde at forholde sig til aspekter af livet på. Det er derfor det er så umådeligt vigtigt at nogle af vore hårdt ramte veteraner har brug for hjælp så det ikke også sker i nutiden. Vi har mere viden herom end man havde. Igen må vi gøre os klart hvilket konkret eller abstrakt niveau vi taler på.

    Jørgen

    Friday, December 13, 2013 at 12:50 UTC


Comments are closed.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.