Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Folkemord, genocide

Det ligner fotomontage, men meningen er god nok: Man må ikke glemme

Det ligner fotomontage, men meningen er god nok: Man må ikke glemme

Der er mange i Danmark, som ikke aner, at Armenierne er et Kristent folkeslag i Kaukasus (Caucasian siger man i USA om folk af Euro-afstamning)

Der er også mange, som glemmer at Tyrkiet ikke anerkender at drabet på 1.5 mio Armeniere, kvinder og børn foruden mænd fra 1915 og årene frem var et folkemord.

Der er endnu flere, som ikke ved, at Hitler dokumenterbart sagde, “når tyrkerne kunne slå så mange Armeniere ihjel, så kan tyskerne også slå mange Jøder ihjel.”

Der er også mange, som glemmer, at der var Tyrkere i de øde egne, hvorigennem Armenske hobe af sultne og døende mennesker blev drevet, som hjalp Armenske børn med at skjule sig. Der var hjælpeforanstaltninger i Libanon, hvis de Armenske flygtninge nåede så langt.

Min mors familie kom fra Tehran og boede i Beirut et stykke tid omkring 1920 hvorefter de flyttede til Paris og min morfar etablerede en lille forretning som chemisier.

Den 24. April er (ud over min fars 111 års fødselsdag) dagen, hvor de første arrestationer begyndte i Constantinopel:

On the night of 24–25 April 1915, in a first wave 235 to 270 Armenian leaders of Constantinople, clergymen, physicians, editors, journalists, lawyers, teachers, politicians, etc. were arrested upon an instruction of the Ministry of the Interior. The differences in number may be explained by the uncertainties of the police as they imprisoned people with the same names.

Written by Donald

Thursday, April 25, 2013 at 11:12 UTC

Posted in Blogosofi

17 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. The total number of people killed as a result has been estimated at between 1 and 1.5 million. The Assyrians, the Greeks and other minority groups were similarly targeted for extermination by the Ottoman government, and their treatment is considered by many historians to be part of the same genocidal policy.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Armenian_Genocide

    Donald

    Thursday, April 25, 2013 at 11:41 UTC

  2. Det visste jeg litt om og det er like horribelt å tenke på nå i dag som dengang jeg først fikk rede på det- mennesket er menneskets verste fiende.

    Klem på deg :)

    Mormor

    Thursday, April 25, 2013 at 12:06 UTC

    • Det er også mere horribelt, end jeg troede, Mormor.
      Ja mennesker kan være så frygteligt onde ved andre mennesker, det er ufatteligt.
      Klem på dig! :)

      Donald

      Friday, April 26, 2013 at 7:00 UTC

  3. I min farmors efterladte billeder findes bla. et billede af en gravsten hvor der under et personnavn står “Armeniens moder” og så er der noget om, at personerne på billedet hedder Karen og Maren. Jeg ved ikke hvorfor billedet er havnet der, men jeg forestiller mig, at min farmor måske har været involveret i armeniernes kamp for frihed. Lad os aldrig glemme alverdens folkemord.

    Stegemüller

    Thursday, April 25, 2013 at 16:35 UTC

    • Det udtryk har jeg ikke hørt før, Stegemüller, og dog, måske. Der var en serie dokumentar-udsendelser om Armenien i DR-Program-1, som man kunne hente (downloade) og måske var der én af personerne dér, som blev kaldt “Armeniens Moder”.

      Nej vi må ikke glemme, hvor onde mennesker kan være, og vi må også modstå det med godt humør og optimisme og en tro, dybest nede, på at det kan blive godt. :)

      Donald

      Friday, April 26, 2013 at 7:09 UTC

  4. Jeg havde en kollega fra Armenien på en arbejdsplads, så jeg vidste det fra hende, men kan ikke mindes at være blevet undervist om det folkemord nogensinde.
    Folkemord er forfærdelige og må aldrig glemmes.

    Annette

    Thursday, April 25, 2013 at 16:49 UTC

    • Nej vi fik heller ikke fortalt om sådanne vigtige begivenheder, Annette.

      Jeg tror i det hele taget at undervisningen i min generation var præget af en naiv optimisme gående ud på at nu var krigen slut og nu måtte man bygge noget nyt op. Vietnam-krigens massive overgreb på civilbefolkning og andre krige de sidste 50 år har muligvis ændret lidt på det, så historiefortællingerne er mere realistiske nu.

      Donald

      Friday, April 26, 2013 at 7:12 UTC

  5. Jeg tror, at den omtalte Karen er Karen Jeppe, som på http://folkedrab.dk bliver omtalt således: Under det armenske folkedrab i 1915-1917 reddede hun mange armeniere fra dødsmarcher, slavearbejde og henrettelser.
    Mvh fra kusinen

    kusinen

    Friday, April 26, 2013 at 12:22 UTC

    • Det er hende, ja, Kusine – tak for kommentaren! :)

      Donald

      Friday, April 26, 2013 at 23:20 UTC

  6. So sorry: det skal være folkedrab.dk …

    [Er rettet - det gør da ikke noget :) ]

    kusinen

    Friday, April 26, 2013 at 12:23 UTC

  7. Med vor historielærer Knud Rasmussen, på Duborg-skolen i Flensborg, var man godt hjulpen: jo, jeg kendte godt til historien, og Rasmussen lod os selv drage paralleller til Hitlers og Stalins forbrydelser. Vi lærte også om Karen Jeppe, der ligger begravet i Aleppo, og som kaldtes Armeniens Moder pga den hjælp, hun ydede. Jeg har, siden jeg flyttede til Ærø, mødt andre Karen Jeppe’r: de er alle opkaldt efter hende, hun var fra Søby på Ærø, og hendes navn holdes højt i familien. de havde bryggeriet “Jeppe”, der siden indgik i Tuborgs forenede Bryggerier.
    Karen Jeppe var udsendt af Jerusalem-missionen, hvis jeg husker ret; de havde også hospitaler i Syrien. Det opdagede jeg, da jeg så en udsendelse om en tyske arkæolog, der blev syg på sin cykletur til Damaskus, og som tak hjalp med at installere deres røntgenapparat. Han var oprindeligt elektriker, men blev en berømt arkæolog ved at påvise Hamborg- og Magdelenian-kulturen i Sydslesvig, to rensdyrjæger-kulturer, selvom han var selvlært. Som barn var jeg meget benovet over opstillingen af hans fund på Gottorp Slot, de var meget instruktive.

    AagePK

    Friday, April 26, 2013 at 12:27 UTC

    • Nå, jeg huskede så ikke helt rigtigt: både Karen og den søb’ske familie Jeppe stammer fra Als, og Karen Jeppe kom til Armenien via de tyske mission. Der er en artikel om hende på wiki, der har fortrinlige links.

      AagePK

      Friday, April 26, 2013 at 12:49 UTC

      • Det var ellers tæt på – han var en god historielærer, Knud Rasmussen fra Duborg! Det må jeg sige. Min historielærer var også meget god til at fremhæve de vigtigste ting, men jeg tror at han (måske med rette) var lidt træt af at vi ikke kunne forstå hvor vigtig historien var. Efter at vi var blevet fri for at gå til mundtlig eksamen i historie, tog han skeen i den anden hånd og spurgte: Hvad er det vigtigste i verdenshistorien?

        – - forskellige bud, incl. WWII …

        Nej – Opfindelsen af landbruget, sagde han med et lunt smil.

        Når man ser udsendelsesrækken “Verdenshistorien” som for tiden kører i DRTV (og som kan ses på anmodning (den er “klikbar”)) så får man detailler om landbrugets opfindelse, og det fascinerer mig meget (som enhver, der følger bloggen her, vil have opdaget – markarbejdet heromkring følges nøje).

        Donald

        Friday, April 26, 2013 at 23:29 UTC

        • Knud Rasmussen var hele tiden opmærksom på at få os til at drage paralleller til vor egen tid og situation, og se os selv som en del af historien: derved opretholdt han en levende historisk OG politisk interesse: vi abonnerede jo også på politisk-historiske tidskrifter.
          Men har du læst wikis artikel om Karen Jeppe? Det bør du absolut gøre, og så følge linket til hendes biografi: hun er yderst interessant, medlem af delegationer og råd i Folkeforsamlingen, og meget mere!

          AagePK

          Saturday, April 27, 2013 at 6:49 UTC

  8. Det har hänt mycket hemskt runt om i världen som man har liten eller ingen kunskap om. Jag har hört talas om detta, men det var ingenting man läste om i skolan. EU har ju försökt få Turkiet att erkänna detta som ett led i att bli medlemsstat, men Turkiet vägrar.

    Mona

    Friday, April 26, 2013 at 23:22 UTC

    • Ja, Mona, der er hændt mange forfærdelige ting og vi må koncentrere os om nutiden: Darfour, Sudan, gridske pengemænd som undlader at følge humanitære henstillinger.

      Men man må gerne være glad for, at vi bor i en fredelig del af verden, Mona – heldigvis, og vi skal nyde det. Vi har næsten pligt til at være glade og vise, at verden ikke behøver at være i krig for at menneskene kan få det godt.

      Donald

      Friday, April 26, 2013 at 23:31 UTC


Comments are closed.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.