Tøm Papirkurven

Kladder og omskrivninger

Reparationer i vinterhalvåret

For nogle måneder siden så jeg at man reparerede på Kirkegårdsmuren.

Fortidens møre mure kan godt repareres

Fortidens møre mure kan godt repareres

Her ses et af resultaterne:

Nu kan man jo ikke se, hvor stort et arbejde det har været!

Nu kan man jo ikke se, hvor stort et arbejde det har været!

Reparationsarbejdet er stadig igang, går rundt om hele kirkegården i adstadigt tempo. Nu er mureren kommet hen til muren mod vest, og der er lagt nye tagsten på, fordi de gamle var umulige at redde.

Det er vel for at undgå frostsprængninger, at man dækker til?

Det er vel for at undgå frostsprængninger, at man dækker til?

I tågen synes det røde at skrige mod himmelen

I tågen synes det røde at skrige mod himmelen

Svært at kommentere på denneher.

About these ads

Written by Donald

Tuesday, January 8, 2013 at 12:54 UTC

Posted in Byggeri

25 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Uffameg, jeg har selv reparert (og forhøyet) en mur for 2 år siden, og det var en forskrekkelig jobb, fordi jeg gjorde det helt alene :!: Og oppå den muren, (en gammel fjøsmur), bygde jeg et uthus, og det ble jeg og Cassandra veldig fornøyd med, så jo: Det var vel verdt slitet :lol:

    Starbear

    Tuesday, January 8, 2013 at 13:38 UTC

    • Ja, Starbear, smukt håndværk er altid, nej, ofte, som regel, sliddet/slitet værd :)

      Donald

      Tuesday, January 8, 2013 at 17:51 UTC

  2. Hm, Det ble da seende godt ut- kommer sikkert til å bli fint når de er ferdige og så er det godt å se at ting blir tatt vare på og satt i den stand det skal. Bare synd det tar lang tid før de oppdager det. Noen ganger :)
    Klem på deg .)

    Mormor

    Tuesday, January 8, 2013 at 13:52 UTC

    • Jeg synes det er flot. Jeg er glad for at vi har en kirkebygning her i byen, som blev bygget 1180 og som der er passet godt siden dengang. Jeg tror der er stor forskel på, hvor mange penge man har til reparationer, Mormor, lige nu har Nationalmuseet og kirkeministeriet måske flere penge end de har haft tidligere, så reparationerne kan udføres.

      Der er også bygget nyt menighedshus. Antallet af beboere er steget en smule, men det er ikke hele forklaringen :)

      Klem på dig, Mormor :)

      Donald

      Tuesday, January 8, 2013 at 17:54 UTC

  3. Så fint det ble! Slike gamle murer trenger en fornyelse! Hvis de styrende tok det litt etter litt hadde det ikke blitt slikt forfall. og da hadde også jobben blitt enklere!
    Tusen takk for din hilsen! Godt nytt år til deg også! Klem tilbake! -Margit-

    Malys Krok

    Tuesday, January 8, 2013 at 16:47 UTC

    • Ja, det er fint. Det er en fornøjelse at se, hvor dygtigt det er blevet repareret, Margit :)
      Tusen takk til dig også!

      Donald

      Tuesday, January 8, 2013 at 17:56 UTC

  4. Ved mure af den tykkelse, og alderen taget i betragtning, er den helt sikkert fredet, og dermed underlagt faste regler, i dette tilfælde må der ikke mures med KC-mørtel, som i dag næsten er enerådende. KC står for Kalk-Cement. Man blander i forholdet 1 liter cement til 19 liter kalkmørtel 6,6% ved ikke-bærende mure.
    Men det må man ikke ved kirkegårdsmure: du ser, at der er en formur, en bagmur og fyld: her bruges ren kalkmørtel med en højere procent, og det skal være vellagret kulekalk. Cementen gør muren alt for tæt, opstigende fugt kan få fyldet til at slå ud (med gips, bl.a), og så fylder det lige pludseligt mere, end der er plads til, og muren revner. Samtidigt binder cementen for hårdt til de mere blødt-brændte middelalderlige (munke)-sten, som også bliver ødelagt p.gr.a. forskellig udvidelseskoefficient (meget fint ord, som jeg husker fra fysiktimen ;-) )
    Mange slotsejere og andre med gamle huse, der ville slippe billigere, har måtte betale dyre lærepenge, menighedsråd ligeså.
    Men den fine og fede kalkmørtel har en meget længere tørretid, og skal derfor også beskyttes mod frost i længere tid. Derfor isoleringsmåtten.

    AagePK

    Tuesday, January 8, 2013 at 20:10 UTC

    • @AagePK: Ja, den slags spiller en rolle, der var en murer nede ved Laden, som anbefalede mig ikke at bruge cement i mørtelen, men det tror jeg mest var for at spare lidt.

      Jeg kan godt huske kemitimerne om brændt kalk, læsket kalk, gips, og et par ting til, men desværre husker jeg kun hovedtrækkene :) Det er nyt for mig at der er noget, der hedder vellagret kulekalk. Det er til gengæld ikke nyt for mig, at man i gamle kirker (og 1m tykke borgmure) kan finde mørtelmasse inde i midten, som ikke er tørret endnu efter mange hundrede år. Det er selvfølgelig en konstruktionsfejl, som de ansvarlige ikke forstod at rette.

      Donald

      Wednesday, January 9, 2013 at 0:52 UTC

      • Jeg vil nu ikke kalde det en konstruktionsfejl, siden de bliver ved med at bruge den metode; man skal bare tage hensyn til lige netop de konsekvenser, brugen af den teknik har. Moderne mure i hårdtbrændte tegl og med KC-mørtel har jo en meget kortere holdbarhed: du skal altså vælge, og så kan man jo lige så godt vælge den pæneste og mest holdbare løsning. Og så kalke, og ikke bruge plastik-maling og andre difusionstætte behandlinger. Det lærte de også på Gavnø Slot: af erfaring bliver man klog, men sjældent rig. De havde malet slotsmurene med plastikmaling, og i løbet af et par vintre flagede maling og murværk ned i voldgraven.

        AagePK

        Wednesday, January 9, 2013 at 8:58 UTC

        • Du milde moses, tænker jeg, er det virkelige sådan at man var klare over at midten af murene i denne eller hin kirke med metertykke mure ikke skulle tørre indeni? Jeg synes præsten og borgfruen, som fortalte om det, mente at det var en uheldig ting. Men jeg kan godt se fordelene ved at murene holder længe! (d.v.s. ikke begynder at revne, fordi stift materiale inde i midten begynder at hæve som bagerbrød, begynder at ændre størrelse!) :)

          Donald

          Wednesday, January 9, 2013 at 10:04 UTC

  5. Jeg tror menighedsrådet har lånt i stiftet for pludselig at få råd til både nye mure og nyt menighedshus. Det gjorde vi i hvert tilfælde her i Hvidovre Sogn, da vi skulle bygge nyt menighedshus.

    Det er et meget flot murerarbejde, der er lavet på jeres kirkegårdsmur, og det skal nok holde i mange år.

    Stegemüller

    Tuesday, January 8, 2013 at 21:00 UTC

    • Det kan godt være, at menighedsrådet har lånt for at kunne finansiere det, Stegemüller. Jeg håber, at mureren ikke tager for ublu priser :)

      Donald

      Wednesday, January 9, 2013 at 0:53 UTC

  6. Det er spændende billeder af en flot mur. De mange forklaringer om teknik, der følger i kommentarerne, er interesssant læsning om betydningen af at sætte sig ind i det man har med at gøre før man gør det.

    Jørgen

    Wednesday, January 9, 2013 at 19:53 UTC

    • Ja Jørgen, det var jo egentlig bare for at få lov til at vise nogle sjove billeder, – billeder, som fortæller en historie, som man så kan forholde sig til eller lade være – og så er det morsomt og interessant, at man kan lære så meget af det.

      Jeg vidste jo godt at det er en gammel mur og at der er fredning af gamle kirker og deres tilhørende omgivelser – men det er godt at få frisket historien op og lære noget om, hvordan man har bygget indtil for 100 år siden.

      Donald

      Thursday, January 10, 2013 at 13:10 UTC

  7. Og godt nytår til dig også.

    Det kommer da til at se flot ud til sidste med kirkegården

    ilhja

    Thursday, January 10, 2013 at 10:43 UTC

    • Tak ilhja – ja, det bliver smukt. Det er egentlig tankevækkende at vi – over det meste af Europa – har huse og bygninger, som er mange, mange hundrede år gamle :) I USA er man imponeret, når man kan finde en 200 år gammel bygning i Baltimore (og andre steder i New England) :)

      Donald

      Thursday, January 10, 2013 at 13:12 UTC

      • Det er en af grundene til at jeg elsker at rejse rundt i Europa og se alt de skønne bygninger, kirke og alt muligt. Jeg har ikke samme lyst til at tage til USA, der er så andre ting jeg gerne vil se.

        ilhja

        Thursday, January 10, 2013 at 14:42 UTC

        • Det gælder om at finde nogle gode steder med spændende arkitektur og spændende mennesker! :) Hvis du bor i Jylland er der sikkert nogle spændende ting at se i Århus (har man lavet havne-miljøet om?) og i København er der nogle meget roste miljøer et eller andet sted på Amager – og nogle tilsvarende forhadte, forblæste miljøer længere inde i det, man kalder “Ørestaden” – uha :)

          Donald

          Thursday, January 10, 2013 at 23:35 UTC

          • Danmark er også en del af Europa, vi har rigtig meget skøn arkitektur. Man skal bare være villig til at “fare” vild når man besøger byer, selv dem man besøger tit

            ilhja

            Tuesday, January 15, 2013 at 19:01 UTC

            • Det er rigtigt ilhja, at man skal være villig til at fare vild; men ikke desto mindre så synes jeg at der er noget med gamle storbycentre, som gør at det (somme tider) er nemt at finde rundt, især hvis man har et kort og har set lidt på det i forvejen :) Har du været i London og gået fra Trafalgar Square til Regent Street, fx.?

              Du må unde dig selv og din lille familie en tur til London en gang – måske om nogle år? :)

              Donald

              Tuesday, January 15, 2013 at 21:51 UTC

            • Jeg har været 3 gange i London, seneste i sommers. Jeg ved ikke om jeg har gået lige den vej men jeg har været rigtig mange steder men første gang var jeg kun nogle og 14.

              ilhja

              Tuesday, January 15, 2013 at 21:55 UTC

            • Jeg har også været 3 gange i London, men uh, hvor er det længe siden!
              Jeg nyder at kigge på billeder fra spændende gå-ture på Tina’s blog
              http://twishart.blogspot.com/

              Donald

              Tuesday, January 15, 2013 at 22:00 UTC

            • Tak for linket!

              ilhja

              Wednesday, January 16, 2013 at 10:03 UTC

          • Tag bare en tur langs havnen i Aarhus: i løbet af ingen tid er man i Spanien!
            Det kan københavnerne ikke prale af! ;-)

            AagePK

            Tuesday, January 15, 2013 at 22:31 UTC

            • Til gengæld kan man komme fra Amaliehaven til Klondyke, hvis man går tur i Købennhavns Havn, AagePK :)

              Donald

              Tuesday, January 15, 2013 at 22:42 UTC


Comments are closed.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.