Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Issol

Når solen, som i går aftes, ses på himmelen med ulden kant, så er det tegn på at skyerne består af is-krystaller (sne). Det kan være høje skyer eller lave skyer. Når det har været sådan en varm dag som i går, gætter jeg at skyerne har ligget meget højt, d.v.s. ca. 10 km. oppe eller mere.

Det var en dejlig mild aften, hvor køligheden kom som en lise efter rekord-siesta temperaturer

I går var det et klart varsel om, at der var et omslag i vejret på vej. Om vinteren behøver det ikke at være varsel om vejr-skift.

Billedprogrammet (xv-3.10a) har en histogram funktion, som prøver at udligne kontraster på en radikal måde – og det kan komme til at se ud som denne version af samme billede som ovenfor!

DMI har informationsside om sky-typer; jeg fandt mit første kursus i skyformationer i en brochure som Sverige som ferieland engang for 30 år siden; vistnok en reklame fra Scandline færgerne og Svensk Turistburå; meget informativ og ganske interessant hvad man kan lære om det, vi alle sammen kigger på med jævne mellemrum.

Kommentarer

Written by Donald

Tuesday, August 21, 2012 at 10:21 UTC

Posted in Blogosofi

4 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Interessant bilde du fikk.
    Jeg lurer på om mitt program har slikt også? Må sjekkes :-)
    Klem på deg :-)
    God natt :-)

    Mormor

    Tuesday, August 21, 2012 at 19:57 UTC

    • Ja, det er interessant. Jeg har undret mig, om ikke der skulle være nogen programmør, som laver xv-3.10a til Microsoft eller Apple, men desværre er det ikke et program, som er så almindelig udbredt mere. Manden, der lavede det, har ikke tjent ret meget på det, og laver vist ikke programmet til nye maskiner.

      Måske bruger du Adobe-Photoshop? Det er også godt.

      Donald

      Wednesday, August 22, 2012 at 9:14 UTC

  2. Det var spændende og nyt for mig at læse om skyer med iskrystaller, der giver issol. Sikke nogle dejlige billeder!

    Madame

    Wednesday, August 22, 2012 at 8:15 UTC

    • @Madame – Jeg fandt den mest grundige sky-lærebog på DMI websitet, det er virkelig værd at læse. Jeg nyder solen og skyernes samspil, det er nyt hver dag :)

      Donald

      Wednesday, August 22, 2012 at 9:15 UTC


Comments are closed.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.