Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Høst v. Holløselund

Lægeklinikkens vinduer var nypudsede, så det var oplagt at tage et rapport-foto fra høsten

Klokken er 14, den bedste tid på dagen. Er det maskin-nedbrud eller dugg, som afbrød høsten?

Skal vi som enkeltpersoner kunne forstå vores samfunds mekanismer og stemme rigtigt ved folketingsvalget? Hvordan skal historien om samfundet fortælles, så alle kan være orienterede om både landbrug, industri, sundhed, filosofi og nationaløkonomi?

Jeg tror ikke det er så svært, hvis vi ser, hvor smukt det kan være.

Hov!

Written by Donald

Tuesday, August 14, 2012 at 12:05 UTC

Posted in Liv

14 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dejlige billeder,det er lidt vemodigt når der bliver høstet for så går sommeren på hæld. Men vor har vi haft godt vejr på det seneste.

    brittsol

    Tuesday, August 14, 2012 at 16:36 UTC

    • Åh Britt, jeg har det heller ikke godt med at solen går ned klokken 20:50, men jeg kan godt lide at se, at markerne er høstet, fordi landbruget er grundlaget for vores eksistens i byerne. Uden opland, ingen byer. Men nu til noget helt andet, for at have noget at se frem til, er det godt at arrangere et blogg-treff eller noget andet i løbet af efteråret. Hvis jeg lige på stående fod skal remse op, hvad jeg har i sigte, er det ikke meget, men der er dog en fødselsdag, et blogg-treff i Køge (hvornår mon det bliver?) og en efterårsferie-tur til Frilandsmuseet. I julemåneden vil jeg experimentere med ris-retter (nej ikke rigs-retter!) :-)

      Donald

      Tuesday, August 14, 2012 at 19:57 UTC

  2. Vakre bilder og nypussede vinduer er ikke dumt.
    Takk skal du ha for et smilehull i kvelden.
    Klem på deg :-)

    Mormor

    Tuesday, August 14, 2012 at 17:56 UTC

    • Det var rart at du fik et kveld-smil, Mormor, nu smiler jeg også :)
      Klem på dig!

      Donald

      Tuesday, August 14, 2012 at 19:57 UTC

  3. Jeg havde engang en veninde, der boede i Holløse. Der er meget meget smukt, hvilket også fremgår af dine fotos. Jeg forstår ikke helt, hvorfor du vil have noget så træls som politikkere indblandet i de smukke høstfotos. Og ja det er da lidt trist, men hver årstid sin charme :-)

    Deborah

    Tuesday, August 14, 2012 at 20:10 UTC

    • Tak Deborah – jeg synes også der er smukt.

      Grunden til at jeg blander politik ind i høst og landbrug er, at jeg er bange for at de fleste mennesker – bymennesker – ikke værdsætter landbruget, men mener at det er ren og skær forurening og dyremishandling alt sammen. Jeg synes det fagligt funderede landbrug fortjener stor respekt – også politisk. Fx. er der forskel på jordens kvalitet, som det blev sagt i dag, men gødningsrationeringen bygger på areal-størrelse. Det er jord i hovedet! ;-)

      Donald

      Tuesday, August 14, 2012 at 20:50 UTC

  4. Sådan en efterladt stump korn er man sikkert kørt fra en aften, hvor duggen faldt og dermed stoppede høsten.
    Det er for bøvlet at bruge den bedste høsttid til at vende tilbage til det lille stykke, så det tager man med på en “opsamlingstourne’ ” til allersidst.
    Lige nu gælder det om at få høstet gode store regulære stykker. Der optimeres efter max. indhøstet værdi/time i disse dage.

    Vi er lige for en halv time siden stoppet pga. dug. De seneste par timer kæmpede os færdig med et lille skævt stykke. Når der høstes på grænsen af det mulige gælder det omvendt om at få afviklet nogle af de små tidrøvende stykker, hvor det meste af tiden går med at vende og løfte.

    Farmer

    Tuesday, August 14, 2012 at 21:39 UTC

    • Tak for uddybningen, Farmer!

      Hver gang der skæres noget af et markstykke her bliver jeg bekymret for hvor mange skæve ender der er – men heldigvis er der mange regulære stykker her, hvor det tager 5 minutter at køre fra den ene ende til den anden :) Men der er selvfølgelig også nogle skæve stykker, især omkring vandhullerne syd for Vejby og omkring jernbanen og landevejen.

      Jeg har lige checket vejret, det ser ud som om at den lovede regn ikke rammer Vejby, men Nordfyn får måske 2 mm. torsdag eftermiddag, og så er det forhåbentlig tørt indtil mandag!

      Donald

      Tuesday, August 14, 2012 at 21:58 UTC

      • Ja, vi kører på så snart duggen er fordampet, hvilket formodentlig vil sige omkring middagstid.

        Farmer

        Wednesday, August 15, 2012 at 6:59 UTC

      • Goddag Farmer. Lad det gå lidt tjept med at solen tørrer duggen (men man kan jo ikke skynde på :) ) – her er der ikke en sky. Der var stadig dug i skyggen af skuret her kl.10, men på åben mark er den forlængst fordampet.

        Donald

        Wednesday, August 15, 2012 at 8:43 UTC

  5. Bare litt god morgen
    Klem på deg :-)

    Mormor

    Wednesday, August 15, 2012 at 5:21 UTC

    • Ah det er godt at få en morgenhilsen, Mormor! Takk takk og klem på dig!

      Donald

      Wednesday, August 15, 2012 at 8:42 UTC

  6. Dejlige høstbilleder – sikke et lys! Da jeg kørte gennem Nordsjælland i går, så jeg, at man høstede mange steder.

    Madame

    Wednesday, August 15, 2012 at 9:43 UTC

    • @Madame: Der er fuld aktivitet hele tiden – og det er simpelthen det bedste der kunne ske i et kriseår. Det skal man efter min ringe mening også tænke på.

      Donald

      Wednesday, August 15, 2012 at 11:24 UTC


Comments are closed.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 25 other followers