Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Våd mark video

Jeg kom forbi i andet ærinde og kunne lige akkurat nå at få nogle billeder hvor man kan se, at traktoren laver hjulspin.

Desværre måtte jeg lige flytte mig lidt og gå over vejen for at få det hele med, og derfor er det kun lige et par sekunder (ca. 0:20) hvor man kan se hvordan han løfter ploven lidt op for at traktorens store trækhjul kan komme fri.

Jeg synes det ser flot ud – og vejret er jo også smukt :)

Written by Donald

Friday, May 4, 2012 at 1:21 UTC

Posted in Carpe Diem, Liv

9 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Man må kunne dette også.
    Godt det ikke er meg som skal kjøre traktoren.
    Så masse måker.
    Ha en deilig dag :-)

    mormor

    Friday, May 4, 2012 at 6:16 UTC

  2. Fin film, der godt illustrerer moderne landbrugsarbejde, synes jeg. Jeg tænker tilbage på min morfar med en hest og en plov med et enkelt skær …

    Jørgen

    Friday, May 4, 2012 at 7:33 UTC

    • Jeg har ikke haft den forbindelse til landbruget i familien, Jørgen, men jeg husker noget, som mine skolekammerater siger, de ikke kan huske: På den sidste skoledag spurgte historielæreren: Hvad er den vigtigste historiske begivenhed?

      Forskellige gæt, WWII, WWI, 1871, Roms Cæsar …

      “nej nej nej” svarede han, – “den vigtigste begivenhed var opfindelsen af landbruget.”

      Og vi er ikke færdige med den opfindelse :)

      Donald

      Saturday, May 5, 2012 at 9:20 UTC

  3. Det er lidt vanvittigt at pløje den våde jord. Der kommer ikke noget godt ud af den pløjning.
    Jordstrukturen ødelægges og det bliver næsten umuligt at lave et pænt såbed med de “smilende” furer.

    Det ville efter min mening være bedre at få ordnet det reelle problem: De ødelagte/tilstoppede dræn. Alt andet er symptombehandling.

    Farmer

    Friday, May 4, 2012 at 20:01 UTC

    • Farmer: Måske kunne den ansvarlige ikke få fat i dræn-holdet, fordi de arbejder i den anden ende af området med et par lavninger, som har stået med åbne grøfter et stykke tid nu. Jeg gætter det ville have været nok at pløje i den anden ende hvor det ser ud til at have bedret sig nu.

      Som du kan regne ud er jeg meget spændt på at se, om de får gjort mere ved jorden og om der er noget, som vil gro dér. Jeg tror vi får en gravemaskine og pumpeværk til spuling at se ganske snart.

      Donald

      Saturday, May 5, 2012 at 9:23 UTC

  4. Tak for en hygelig travetur i går, Donald, og for den fine lille film her. Jeg siger som Mormor: Godt det ikke er mig der skal køre traktoren!

    Madame

    Saturday, May 5, 2012 at 5:30 UTC

    • Haha – ja man kunne let blive skæv i hovedet, Madame ;-) Men det er fascinerende at én mand i løbet af en dag kan ordne det meste af marken. Han kører jo ganske godt må man sige :)

      Donald

      Saturday, May 5, 2012 at 9:25 UTC

  5. Jeg drømte om å bli bonde da jeg var liten jente, og hadde nok ikke hatt noe i mot det den dag i dag. Artig å se denne film om pløying av den våte jorden.

    God helg :)

    Melusine

    Saturday, May 5, 2012 at 8:32 UTC

    • Jamen tak Melusine! jeg skulle have redigeret lidt mere på lyden og overgangen mellem billederne, men jeg nøjedes med at stabilisere nogle sekvenser, hvor billedet hoppede lidt for meget op-og-ned :)

      Jeg tror også at der er mange piger, som arbejder med planteavl i dag – du ville være blevet en god bonde :)

      Donald

      Saturday, May 5, 2012 at 9:28 UTC


Comments are closed.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.