Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Archive for April 16th, 2012

Fugning af stenmur

Jeg havde håbet at jeg med alsidig motion ville være i stand til at udføre vedligehold på hus og have uden større problemer. Men jeg kan simpelthen ikke sidde på hug i mere end 5 – 10 minutter.

Derfor havde jeg besluttet at tage nogle billeder op under sokkel-forskallingen for at se, hvor slemt det er.

Det var slemt.

Der er allerede myrer på muren - prøver de at finde en indgang til hulrum i den dejlige solvarme mur?

Efter at have set billederne, bankede jeg store løse stykker ned og reparerede med all-round cement. Det ser nogenlunde ud, men jeg har ikke fået taget “rapporteringsbilleder”, jeg var simpelthen mørbanket i ryg og knæ efter sølle 2 timers arbejde og glemte alt om billeder.

Men bagefter fik jeg da lige taget et par billeder af min første fugning. Så vidt jeg kan se, tørrer det pænt op.

Efter

Jeg fik ikke taget et billede efter at jeg havde krattet løse fugestykker ud, men her er et nogenlunde indtryk af, hvor ødelagte fugerne er.

En myre kan godt finde vej ind gennem hullerne her - de skal lukkes hurtigst

Jeg fandt en meget kort vejledning i fugning: Krat ud, gør vådt, svumme med en pensel (d.v.s. påfør flydende cement med en pensel) og – så var der ikke mere vejledning.

Her kommer min version:

Vend murerbrættet på hovedet og brug det som en palet. Kom en lille klump oprørt rep.cement på paletten. Den oprørte cement må ikke være for tyndtflydende.

Tag noget, der ligner en paletkniv (eller murer-fugeske, tynd) og skær en klump cement til, så den ikke er for stor, hold brættet under fugen og klem klumpen ind i det våde fugehul. Tag penselen, gør den våd igen og prøv at smatte klumpen lidt ud. Hold palettens langside hen under den vandrette fuge under den lodrette, der skal fyldes, pres mere cement ind med murer-paletkniven med en bevægelse nedefra opad. Hvis hullet er stort, kan man tage paletten væk og med den tynde murerske presse cementen endnu længere ind i hullet, oppefra ned, sidelæns, alle kneb gælder; det gælder om at få cementen så langt ind i hullet som muligt!

Derefter holdes brættet igen hen til muren, et passende stykke skæres af den oprørte cement og med en udglattende bevægelse nedefra opad presses den ind mod fugen og opad. Når det således efter 10 forsøg er lykkedes at fylde noget i fugerne, trykkes det omvendte murerbræt med langsiden ind mod muren og opad, gerne lidt skråt, så brætkanten hele tiden rører en mursten. På den måde fejes overskydende cement væk og lander på brættet (og på jorden …)

Derefter kan man glatte lidt med en våd pensel, hvis det er meget ujævnt.

Efter en times tørring tøres overskydende cement af murstenene med en klud.

Man kan bruge lidt eddike på kluden, hvis man har været for længe om at komme igang med aftørringen.

Kommentarer?

Written by Donald

Monday, April 16, 2012 at 19:48 UTC

Posted in Byggeri

Planteavl, forårssåning

Der var så stille ude på landet ...

Halvvejs gennem såning af en smuk, flad mark

Vending - husk at løfte fødderne ...

Vi er kun halvvejs - er der nok i såmaskinen?

... solen skinner stadig, og mågerne elsker traktorsporet

Det er med boblende glæde, at jeg kigger ud over trafikværnet ved landevejen til Hillerød, jeg gribes, eller rammes, på en ubeskrivelig måde af markens bløde form og brune, venlige farve. Det hænger nok sammen med hvad jeg ellers har set af landbrug i andre lande og i 50’ernes Danmark, nok til at jeg kan bedømme, at disse billeder er enestående i historien, så frodigt og så veldyrket har jorden aldrig før været i de 10000 år, der har boet mennesker i Vejby.

Kommentarer

Written by Donald

Monday, April 16, 2012 at 9:01 UTC

Posted in Liv

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 29 other followers