Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Astronomi med en pind

Eller: “Astronomi med skyggen af en dørkarm”.

Jeg har ikke fået sat gardinstangen op foran havedøren. Jeg har egentlig heller ikke lyst, for det er rart at der kommer lys ind – og om vinteren kan den lave sol nå helt over til klaveret og op til tangenterne.

Nu står solen højere, og dørkarmens skygge er nede på gulvet. Klaveret er ikke i fare for at blive stegt (varmet) ud af stemning (der skal ikke meget til at et klaver kommer ud af stemning – det er bl.a. derfor at elektriske klaverer er så populære – og berettiget populære.)

Solens “bane” og andre fænomener har givet menneskene noget at tænke over. Hvornår begyndte mennesket for første gang at regne ud at jorden var rund og solen var en stjerne? Jeg synes jeg har hørt at det var en “aristokratisk” viden blandt Ægypterne (3-5000 år siden – slå lige op.)

Aristokratisk: fordi menigmand værs’go’ havde at tilbede solen og de andre guder og det var lidt smart hvis kongen var en gud, som kunne sige noget om hvornår hans “fætter” månen gik ind foran solen og den slags :)

Written by Donald

Thursday, March 1, 2012 at 12:43 UTC

Posted in Astronomi, Blogosofi

12 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ved at spørge hvornår jorden blev flad, kom der det svar at grækerne fandt ud af fordi de lagde mærke til at man først så masterne på skibe i det fjerne, se http://illvid.dk/spoerg-os/hvor-laenge-troede-folk-at-jorden-var-flad
    Og her ser det ud til at Ægypterne vidste det: http://www.dr.dk/P1/Serier/Dengang_jorden_var_flad/Udsendelser/20110307110111.htm

    Jørgen

    Thursday, March 1, 2012 at 13:21 UTC

    • De har gjort det godt med udsendelsen “Dengang Jorden var flad” – men de glemmer at for børn er den stadig flad indtil det modsatte er bevist!

      Donald

      Thursday, March 1, 2012 at 13:35 UTC

  2. Jeg har lige lavet en kommentar med to links – jeg får at vide at kommentaren afventer moderation. Jeg prøver derfor lige denne….

    Jørgen

    Thursday, March 1, 2012 at 13:27 UTC

    • :) Jeg får lidt spam, men spam-systemet på WordPress, “Akismet”, klarer det meste uden at spørge. Jeg har bedt den om at vente med alle kommentarer med mere end ét link (også mine egne!)

      Donald

      Thursday, March 1, 2012 at 13:37 UTC

  3. [...] indendøre rammes af dens stråler, som ikke rammes når den står lidt højere på himlen. Se Donalds overvejelser [...]

  4. Så du lager solur på ditt gulv??
    Ha en fin kveld :-)

    mormor

    Thursday, March 1, 2012 at 16:30 UTC

    • Nej Mormor, men man kunne væve et tæppe, som placeret rigtigt var en sol-kalender :)

      Donald

      Thursday, March 1, 2012 at 17:04 UTC

  5. Ja, det er rart, at der kommer lys ind i huset!
    Donald, jeg kan ikke huske, om du har meldt dig til blogtræffet den 25/3 – nu har jeg fået adskillige afbud og vil bare være sikker på, at du kommer …

    Madame

    Friday, March 2, 2012 at 8:24 UTC

    • Ja – men det er også rart at det ikke kommer for langt ind og varmer klaveret op, for så går det ud af stemning :)

      Whad? Afbud NEJ! Ikke til blog-træf – jeg bekræfter min tilmelding ovre på Huskebloggen.
      Hvad var det nu stedet hedder … Firefly v. Grønttorvet og Nørreport Station (hedder det stadig det?)

      Donald

      Friday, March 2, 2012 at 10:54 UTC

  6. Når der er måneformørkelse er det let at se, at Jorden er rund, når den skygger for Månen.

    De herligste hilsner
    Claus Agerskov

    Claus Agerskov

    Friday, March 2, 2012 at 19:21 UTC

    • Men skyggen er temmelig ulden, Claus!

      Ja, tænk hvis Erasmus’ mor havde set efter måneformørkelserne :) Måske burde forældre være mere opmærksomme på at børn får oplevet månefaser, måneformørkelser (der er en hel del af dem) – og især solformørkelser!

      Men til en begyndelse er det nu meget godt at lægge mærke til hvor solen skinner og hvor den står og hvor lange skyggerne er :)

      Donald

      Friday, March 2, 2012 at 20:27 UTC

    • Man skal høre meget før ørerne falder af …

      http://en.wikipedia.org/wiki/December

      Etymology

      In Latin, decem means “ten”. December was also the tenth month in the Roman calendar until a monthless winter period was divided between January and February.

      See også

      http://en.wikipedia.org/wiki/Julian_calendar

      Donald

      Sunday, March 4, 2012 at 2:34 UTC


Comments are closed.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 28 other followers