Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Nyt og gammelt

Da jeg kom her til byen for 25 år siden hørte jeg bl.a. at ejeren, sønnen efter mange generationer på Kælderbjerggård havde tænkt sig at renovere og modernisere gården og sælge lidt af jorden omkring så der kunne blive bygget. Det er der sådan set ikke noget specielt ved, sådan går det hele vejen.

Det er måske tankevækkende, at man kan supplere sin indkomst på den måde. Resultatet er ganske smukt.

Derimod er det lidt uhyggeligt at høre, hvordan firmaer kaster sig ind i køb og byplanlægning af ledige områder i Helsinge (og København etc.etc.) når de pludselig får på fornemmelsen at hov, her kunne der vist laves nogle penge. Pludselig stiger grundpriserne og der lægges pres på Kommunens Tekniske Forvaltning (etc.etc). Fx. var der for nogle år siden pludselig en koncern, som syntes det var en logisk idé at bygge et storcenter omkring Helsinge Station, så kunne man lige lade vejene gå ned igennem kælderen og folk kunne købe ind på vej hjem fra toget … Jaja – de fandt endelig ud af at der ikke er så mange med toget og at det er dyrt at lægge en vej i en tunnel.

Written by Donald

Monday, February 20, 2012 at 10:44 UTC

Posted in Brok, Byggeri

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Man kan jo godt forstå ejeren af Kælderbjerggård, hvis han ikke længere skulle bruge jorden. Ja, sådan går det mange steder – vi bor fx på jordene til et tidligere landbrug.

    Madame

    Monday, February 20, 2012 at 11:29 UTC

    • Ja, Madame, jeg kan sagtens forstå ejeren af en landbrugsejendom lige ved en bebyggelse. Det er oplagt at prøve at få mest ud af situationen, og så er det oven i købet et rigtig pænt og fornuftigt resultat, som er i overensstemmelse med lokalplanens ønske om lidt tættere bebyggelse for at være sikker på at der er befolkningsgrundlag for skole og børnehave.

      Det, som jeg kommer til at undre mig over, er når andre begynder at jobbe priserne op og lave luftige projekter – ting, som ofte ender med at være uhensigtsmæssige, sådan som fx. et 2-etagers forretningscenter over Helsinge Station. med vej i tunnelføring nedenunder.

      Samtidig var der andre planer i den anden ende af byen for et forretningscenter, med god plads i en fabriksbygning hvor produktionen er flyttet til Fyn eller længere væk. Det forretningscenter lider så vidt jeg kan se, af “akut kundemangel” – og det ville være endnu værre for byens forretningsliv, hvis omsætningen blev koncentreret i et “StationsCenter”.

      Uha. Jeg er slet ikke vild med den slags indendørs forretningscentre, der følger så meget forkert med.

      Jeg fik indblik i, at der spekuleres en del mere med byggegrunde, end vi normalt går rundt og tror :)

      Donald

      Monday, February 20, 2012 at 14:30 UTC

  2. Herude på bøh er det modsat: Jeg flytter til stadighed længere og længere ud på landet uden at have omkostninger til flyttebil.

    Her nedlægges nemlig den ene butik og forretning efter den anden, og det er jo rigtig godt al den stund, at jeg ikke kan fordrage byer. Pt. er nærmeste nærbutik (en brugsforening) 5 km. væk og nærmeste bager 8 km. væk, og det varer sikkert ikke ved for nogen af dem.
    -Og om et par år kommer min gård tættere på det vidunderligt smukke hav, når Gyldensteens inddæmninger fjernes og havet kommer ca. 1 km. længere ind.

    Hvad kan man forlange mere af en samfundsafvikling :-)

    Farmer

    Monday, February 20, 2012 at 16:53 UTC

  3. Ejeren har virkelig gjort noget for at projektet skulle lykkes, og det er lykkedes fint, synes jeg. Jeg er selvfølgelig glad for at der er en lokalplan :)

    Du var langt til købmanden, skal jeg love for! altså 5 km, og hvad var det med bageren – får han ikke placeret nogle brød hos købmanden?

    Hvorfor kan det ikke betale sig at holde købmandsbutik? Du har nævnt det før, at det var nærmest mod bedre vidende at han holder den igang. Men kan han ikke få fat i sommerhuskunder på Flyvesandet (eller er der ikke nogen?)

    Her på egnen er der jo om sommeren så mange mennesker som i en større provinsby, og det er ikke de fattigste, der har sommer-residenser. Det er derfor at købmanden – nej nu flere, købmændene klarer sig.

    Donald

    Monday, February 20, 2012 at 22:32 UTC

    • Sommersalget tager campingpladserne og seværdige byer som Bogense sig af.
      Vi ser stort set ikke turister her lidt inde i landet.
      Og bagerbrød. Joh, det kan i et lille udvalg købes i Brugsen.

      Som du nok kan fornemme, ser jeg det som en positiv ting, at vi ikke har forretninger lige om hjørnet.
      Det er gave at have fred for menneskemylder i en verden med 7 mia. mennesker.

      Farmer

      Wednesday, February 22, 2012 at 5:02 UTC

      • Ja, det er rart at have plads, og det er et privilegium i en overfyldt verden, det kan jeg sagtens følge dig i, Farmer!

        Donald

        Wednesday, February 22, 2012 at 7:20 UTC


Comments are closed.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 25 other followers