Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Julegade

I fredags, 23. December, burde jeg have skrevet lidt om, hvordan forretningskvarteret i Hillerød så ud.

Koldt, gråt og vindfælder ligger ved bækken, som går ud til Pøle Å (sjovt navn, ikke?)

Men inde i gågaderne er der pyntet til fest (forbrugsfest) og jeg føler mig lidt udenfor

Når man føler sig lidt udenfor, skulle man tro det hjælper at gå indenfor ... men det gør det ikke

Blomsterhandleren havde hundredevis af hvide tulipaner tilbage

Torvet og Helsingørgade er også fulde af boder og udstillinger

Cykelstien var pyntet med tyggegummi-stjerner

Kommentarer

Written by Donald

Tuesday, December 27, 2011 at 15:55 UTC

Posted in Blogosofi, Carpe Diem

16 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jeg var også i Hillerød i sidste uge – det er nu et godt sted at købe ind, og alt kan fås inden for en lille radius. Heldigvis giver vi kun én gave, så det var hurtigt overstået :-)

    Madame

    Tuesday, December 27, 2011 at 16:11 UTC

    • Ja, Hillerød har udviklet sig. Tidligere tog jeg til Hillerød p.g.a. den fremragende boghandel i Slotsgade, og selv om den er væk er der kommet tre andre fremragende boghandlere, utroligt! Og der er mange gode butikker med tøj (dog ikke meget pænt herretøj) Jeg skulle have blomster og noget andet, som jeg har glemt! og overhørte en kunde, der spurgte Tulipanmanden på Slotsgade hvorfor de røde tulipaner kostede det dobbelte af de hvide! Klart, sagde Tulipanmanden, se hvor mange hvide der er tilbage, og dette er den sidste buketter røde! og så spurgte han om kunden ville have den sidste. Jeg fandt nogle magenta, rødviolette tulipaner, som jeg synes var meget smukke – og friske.

      Men de knækker nemt, når det er så koldt.

      Donald

      Wednesday, December 28, 2011 at 8:43 UTC

  2. Det er et rigtig festligt billede, men jeg gætter på, at der har været flere på gaden, der følte sig udenfor.

    Rasmine

    Tuesday, December 27, 2011 at 17:56 UTC

    • Ja, Rasmine, det tror jeg også! Det er jo kun en leg med ord, og jeg synes det så ud som om børn og forældre havde det herligt i forretningscenterets legeby, hvor vagtmanden står og passer på, at ingen bliver for vilde :)

      Donald

      Wednesday, December 28, 2011 at 8:45 UTC

      • Det skrives rigtig mange steder, at julen er børnenes fest – hvem der så end har fundet på det. Jeg bliver så irriteret, hver gang jeg ser den påstand. Mig bekendt har hverken Jesu fødsel eller vintersolhverv noget særligt med børn at gøre. Ganske vist medbragte de tre vise mænd gaver, men det var jo ikke noget, et spædbarn kunne bruge. Desværre er det sådan set ikke længere en påstand, fordi det er blevet sådan.

        Rasmine

        Wednesday, December 28, 2011 at 10:18 UTC

      • Ja det har da ændret sig radikalt, skal jeg lige love for! Solhverv er blevet børnenes fest :)

        Donald

        Thursday, December 29, 2011 at 10:16 UTC

  3. Hua meg. Ikke noe for liten mormor. Hun skyr slike steder i desember.
    Misforstå riktig. Det er flott at de gjør seg flid og lager flotte ting, men jeg vil ikke være der.
    Går det godt med bulen?

    hen fin kveld :-)

    mormor

    Tuesday, December 27, 2011 at 18:01 UTC

    • Det er ikke så rart at være i et indkøbscenter hvor alle har travlt, men det var nu ikke så slemt dette år, Mormor, dels var folks indstilling, at vi skal spare, og dels var der god tid, og mange hverdage inclusive d. 23. December, hvor man kunne få besørget sine juleindkøb.

      Jeg har stadig en bule, og den er øm, men det er ikke det allerømmeste sted, som jeg fik for 35 år siden.

      Donald

      Wednesday, December 28, 2011 at 8:47 UTC

  4. Må be pent om unnskyldning.
    Du hadde kommet i useriøseboksen min.
    Ikke vet jeg hva som har skjedd, men det skjedde.
    Lei for det :-(

    Ha en god dag :-)

    mormor

    Tuesday, December 27, 2011 at 20:18 UTC

    • Det gør da ikke noget, Mormor, jeg er forresten ikke helt klar over, hvad der er sket, men det lyder som om en kommentar er blevet lagt i “useriøs-postboxen” – det kan man ikke altid undgå. Jeg får ofte at vide, at der er en del kommentarer, som måske er “useriøse”. og så skal jeg se igennem, hvad det er. En snes gange har det været nye kommentarer fra gode venner – men som sagt, det kan man ikke altid undgå, med mindre man selv laver IT.

      Donald

      Wednesday, December 28, 2011 at 8:50 UTC

  5. Hillerød er en dejlig handelsby, men jeg er ikke længere så vild med at gå på juleshopping. (Det lader sig heller ikke så nemt gøre, når man selv har en netshop, men det er noget helt andet…).

    Jeg husker engang, hvor det var en fast juletradition af gå på juleudstilling inde i København. Hvor der var flotte udstillinger i samtlige stormagasin-vinduer, og man gik ind og fik varm chokolade med flødeskum i La Glace. Jeg tror nu ikke, at man brugte så mange penge dengang – for man havde dem ikke – men det var mægtig hyggeligt… :-)

    Mia Folkmann

    Wednesday, December 28, 2011 at 9:15 UTC

    • Det, at se på jule-udstillinger, husker jeg også som en almindelig fornøjelse, Mia, der var propfuldt af mennesker, og jeg husker svagt en tanke, som jeg havde svært ved at skyde fra mig, og som er vokset siden: Mange mennesker kom fra Brokvartererne og det var drømmen om et bedre liv, som de så i de mange produkter, der var udstillet. Daell’s varehus’ udstillinger på Amagertorv blev mere og mere “levende” med små dukker, der bevægede sig, og man stod ligefrem i kø for at kunne komme hen foran og se det nøje, og øjnene strålede.

      Donald

      Thursday, December 29, 2011 at 10:12 UTC

  6. Tak for din hilsen – sådan kan man løse visse problemer…
    “Hvorfor skal jeg holdes udenfor?” spørger gammel Colgatereklame og svarer: “Det kunne skyldes dårlig ånde!” Men trods timelang tandbørstning og mundskyl føler jeg mig stadig udenfor i de julepyntede byer.

    Rimkogeren

    Wednesday, December 28, 2011 at 9:43 UTC

    • Ikke mundskyld, men mundskyl
      BlogKeeper’s anmærkning: Er rettet – det var ellers sådan en god stavemåde, undskyl mig :) – hov, her er det med ‘d’, undskyld)

      Rimkogeren

      Wednesday, December 28, 2011 at 9:45 UTC

  7. Jaja… er litt enig, men det er fint og koselig å gi en gave eller to til jul.
    Koselig å få også, men ikke overdrive. -Margit-

    Malys Krok

    Wednesday, December 28, 2011 at 12:21 UTC

    • Ja alting med måde – så går det godt alt sammen, Margit. Der er kun lidt leg med ordene udenfor og indenfor, for i Hillerød er en stor del af forretningerne flyttet ind i to nye indkøbscentre, efter amerikanske forbilleder. I USA og måske også England kalder de et indkøbscenter for malls og det hører vi ofte om når vi læser om dagliglivet i USA. Indkøbscentre er skudt op i de fleste byer i den vestlige verden, også i Danmark, for man har bedre fat i kunderne, når de går inde i en verden af forbrugsgoder.

      At kigge rundt i blogg-land er som at komme på rejse, og jeg syntes netop at det kunne være sjovt for Jer at se hvordan Hillerød så ud 23. December. Det er en særlig udfordring at skildre et større område med billeder.

      Donald

      Thursday, December 29, 2011 at 10:23 UTC


Comments are closed.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.