Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Indtryk fra Julearrangementerne på Frilandsmuseet


Frilandsmuseet afholdt jule-arrangement denne week-end fra 11-15:30 (dørene åbnes 10:00 og lukkes 16:00). Jule-arrangement gentages igen i næste week-end, 10-11 December.

Vi var fire mennesker og benyttede lejligheden til at snakke – om alt muligt! Det sætter jeg stor pris på :)

Derimod satte jeg ikke pris på vejret, jeg var kold og havde ondt alle mulige steder da jeg kom hjem – men det går jo over, heldigvis.

Kommentarer

Written by Donald

Sunday, December 4, 2011 at 15:20 UTC

Posted in Liv

14 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kære Donald, tusind tak for i dag – det var hyggeligt at holde miniblogtræf med dig og Deborah på Frilandsmuseet!

    Madame

    Sunday, December 4, 2011 at 16:21 UTC

    • Kære Gitte, tak i lige måde, det var dejligt at se de smukke gamle traditioner. Sikke nogle flotte billeder du har fået sat op på http://huskebloggen.blogspot.com/ !!!

      Jeg er gået lidt i hi igen med varm risengrød og ikke-kold julenisse-øl :)

      Donald

      Sunday, December 4, 2011 at 16:42 UTC

  2. Jaaaa….alt går over…venter man bare længe nok.
    Havde en fantastisk 3-dages tur med Søster i Malmø….und dig selv en tur derover, de er rigtig gode til at pynte…ikke plastic og bling-bling….jeg synes, det er flot og det river lidt i hjertet…
    kærlig hilsen Lavendel

    Lavendel

    Sunday, December 4, 2011 at 18:40 UTC

    • Den søde ventetid … Nej nej nej! Ondt i ben og ryg og så videre tror jeg har at gøre med, at kulden gør alderens skader lidt værre. Det er derfor, gætter jeg, at så mange mennesker kan lide at tage sydpå, jo ældre de bliver. Jeg har tændt for varmne og har det godt nu :D

      Donald

      Sunday, December 4, 2011 at 21:46 UTC

  3. Takk for bilder fra minibloggtreffet. Jeg måtte smile, for vevstoler har ikke endret seg mye. Min (ligger sammenpakket nu) er omtrent maken og den ble laget på 1980-tallet. Jeg fikk lyst til å sette den sammen og veve litt igjen.
    Synd dere ble kalde, men det går over. Håper du ikke blir syk.
    Ha en deilig og varm kveld :-)

    mormor

    Sunday, December 4, 2011 at 20:08 UTC

    • Selv takk Mormor :) – Vevestoler kan se ud på mange måder, men princippet med trend og bomme, som hiver opp noget af trenden, er det samme. Har du set maskinvever? De er jo egentlig blot metal-udgaver af denne gamle fine vev :)

      Ja, jeg har det bedre, men jeg må da indrømme at jeg er bekymret over, så lidt jeg kan tåle nu, og håber at jeg bliver helt rask og kan gå ture i frostvejr uden at blive syk.

      Du ønskes god natt :)

      Donald

      Sunday, December 4, 2011 at 21:48 UTC

  4. Kommer precis från Huskebloggen och har tittat på Madames bilder från frilandsmuseet. Så trevligt att dom dukat upp som förr i världen.

    Jag trodde allt på frilandsmuseet var danskt, men så ser jag att du visar en vävstuga från Hallandsgården. Ja, det kan ju kanske bero på att Halland en gång varit danskt. Liksom Skåne med mera.

    Vilket härligt ställe frilandsmuseet verkar vara. Jag kollade upp det och läste att det är ett av världens äldsta och största frilandsmuseum. Jag kände inte till detta innan jag läste om det på din och Madames blogg. Jag tror att Frilandsmuseet i Århus är mera känt för oss svenskar.

    Mona

    Monday, December 5, 2011 at 0:11 UTC

    • Ja, Mona (översättning här nedanför), det er et härligt museum. Jeg er dog bange for, at ideen med at genopføre huse fra ældre tider vil lide nederlag (vil være dårlig), fordi husene kræver vedligeholdelse – og det koster mange penge.

      Når der er gået yderligere 20-50 år, vil de ældste af husene være slemt medtagne. Man vil kunne udskifte stråtagene, men det koster penge, mange penge, og museet får ikke så mange penge som tidligere, idet politikerne vistnok har klaget over at Nationalmuseets formidling ikke når så langt ud og ikke har fanget de yngre generationers interesse. (Jeg er ikke helt sikker på argumenterne, men Nationalmuseets økonomiske tilskud er blevet beskåret mange gange).

      Hallandsgården er delvis fra Dansk tid, d.v.s. fra før 1658; jeg ved ikke hvad “Knudetømret”, “bulvægge” og “sule” betyder, men det er ikke så vigtigt lige nu :)

      Firelænget gård fra 1600- og 1700-tallet. Knudetømret stuehus.
      Udlængerne har bulvægge af eg og fyr. Tagene er delvist båret af suler.

      Donald

      Monday, December 5, 2011 at 9:14 UTC

      • @Mona: Denne Google-translate oversættelse er desværre ikke særlig god, selv om jeg har prøvet at rette de værste fejl!

        Det är et härligt museum. Men jag är rädd för att idén att bygga om hus från forn lida motgångar (skulle vara dåligt), eftersom husen kräver underhåll.

        Efter ytterligare 20-50 år är den äldsta av husen svårt skadade. Man kommer att kunna ersätta den halm, men det kostar pengar, och museet kommer inte att ha så mycket pengar som tidigare, därför att politiker tydligen har klagat till Nationalmuseum, att förmedling inte når så långt och inte har fångat yngre generationers intresse. (Jag är inte säker på argumenten, men Nationalmuséets finansiella stödet har skurits många gånger).

        Halland gård är en del av den danska tiden, dvs från före 1658. Jag vet inte vad “Knudetømret”, “bulvægge” och “sula” betyder, men det är inte viktigt just nu:)

        (Fire-længet?) herrgård från 1600 – och 1700-talet. “Knudetømret” bondgård. Sidorna har bulvægge av ek och furu. Taken delvis stöds av sulor.

        Donald

        Monday, December 5, 2011 at 9:18 UTC

      • Det är trist att det alltid ska handla om pengar. Det är ju vårat kulturarv. Väl värt att bevara. Egentligen finns det ganska gott om pengar. Dom har bara hamnat i “fel händer”.

        Jag blir galen när jag läser om hur det slösas med skattemedel. Senaste nytt från Gbg är ett projekt för 63 miljoner för att hjälpa ungdomar i arbete. Stora flotta lokaler. Man hade beräknat att 4200 ungdomar skulle få sysselsättning genom projektet. Det blev 195. Man har upptäckt att flera personer är inskrivna i projektet utan att vara deltagare, bl a en 11-årig pojke och en 71-årig man som aldrig varit arbetslös och aldrig satt sin fot utanför Stockholm. 19 personer ur personalen var på en 2-dagars konferens på Marstrand med 3-rätters middag med vin. Notan gick på 53 733 kr. När den ekonomiansvarige fick notan på sitt bord insåg hon att den stred mot kommunens regler för alkoholinsköp. Då ringde hon upp hotelldirektören och fick denne att skriva en ny nota där alkoholen gjorts om till mat. Pengarna skulle ha gått till arbetslös ungdomar.

        Mona

        Tuesday, December 6, 2011 at 1:36 UTC

      • @Mona – nej dog! OH nej – det er en forfærdelig historie, du ser jo rigtigt, der er faktisk penge nok, også til at vedligeholde bygninger og kulturarv, men pengene havner de forkerte steder.

        Den historie om arbejdsprojekt for unge mennesker, den er helt grotesk, så mange millioner der bare bliver sløset væk? Uha!!!

        Donald

        Tuesday, December 6, 2011 at 6:36 UTC

  5. Jamen stakkels Donald – så har du da vist ikke haft tøj nok på i går…
    Jeg håber du har fået varmen igen – det er modbydeligt at blive så gennemkold – kan nu også bedst lide Frilandsmuseet om sommeren, selv om det så enormt hyggeligt ud, det I oplevede i går :-)

    Ellen

    Monday, December 5, 2011 at 7:19 UTC

    • Jeg vil helt afgjort tage mere tøj på en anden gang, Ellen, men jeg har oplevet det én gang tidligere og tror også at det har noget at gøre med tempoet. Når jeg går tur alene, kan jeg afpasse tempoet til mit behov, når jeg går med andre, bliver jeg ofte kold fordi man går så langsomt, og når jeg går med min søn skal jeg op på tæerne for at følge med :)

      Donald

      Monday, December 5, 2011 at 9:15 UTC

  6. [...] ret beset var en god ide, for der ér mudret. Så skal du derud (det er også næste weekend, som Donald nævner), så tag de vandfaste støvler på, for der er smattet. Heldigvis lå Meyer’s udskænkning [...]

    Deborah's food and something

    Sunday, December 18, 2011 at 19:45 UTC


Comments are closed.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 25 other followers