Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

ABC::W for Wales

Musik-ABC med musikkens billeder og meget andet.

Waliserne har altid været kendt for at være musikalske. Waliserne (som er Keltere ligesom Bretoner, Cornwall-folk, Skotter og Irere) kom til England længe før navnet England blev opfundet. For 2500 år side konstaterede en græker, at Waliserne øvede sig på musik (sang) til deres højtider, fordi musikken har en blødgørende effekt.

Måske er det derfor, at den Walisiske harpe stadig er så udbredt, hør selv.

I Wales holdes der harpekonkurrencer - bemærk den Walisiske text på bannere

Billedet er fra The Oxford Companion To Music (1955) af Percy A. Scholes — og det taler for sig selv!

The Welsh have always had the reputation of being a musical race.

Mere om oXford Companion to Music næste uge …

Skriv en kommentar og gå videre til ABC-Scandinavia. Spar mig for vittigheder om gamle harper!

Written by Donald

Friday, October 28, 2011 at 10:03 UTC

Posted in music, Ord

15 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Fikk ikke lest i første omgang. Måtte bare lytte. Nå har jeg lest og sier takk for opplysningene.

    HA en god dag :-)

    mormor

    Friday, October 28, 2011 at 12:43 UTC

    • Jeg blev overrasket over hvor sprødt og smukt den keltiske/Walisiske harpe lyder, Mormor! Håber du kunne lide det :)

      Donald

      Friday, October 28, 2011 at 16:50 UTC

      • Den er bokmerket :-)
        Takk :-)

        Ha en fin kveld :-)

        mormor

        Friday, October 28, 2011 at 18:04 UTC

  2. Nydelig å lytte til! Virkelig vakkert med harpe!
    Kjempekoselig innlegg!
    Ønsker deg en fin helg!
    -Margit-

    Malys Krok

    Friday, October 28, 2011 at 14:13 UTC

    • Det var godt at du kunne lide denne lidt specielle musik, Margit – tak for kommentaren :)

      Donald

      Friday, October 28, 2011 at 16:51 UTC

  3. Sikke et smukt nummer du linker til! Der er noget yndefuldt over lyden af keltisk harpe, og det minder mig lidt om new age music.

    Madame

    Friday, October 28, 2011 at 15:32 UTC

    • Ja @Madame, det minder nemlig om New Age musik. Der er stor forskel på de tre forskellige exempler, men i dem alle er musikkens karakter præget af harpens blide klange.

      Det ene exempel er rendyrket New Age musik, og Greensleeves versionen ligner egentlig også ret meget.

      Donald

      Friday, October 28, 2011 at 16:52 UTC

  4. Nydelig musikk,
    så bløtt og rolig!
    Nå har jeg hørt på Relaxing Rain Music With Harp og andre keltiske harpemusikk, til slutt havnet jeg på Enya som jeg synes er veldig bra :)
    Nå skal jeg laste ned litt musikk, takk for dette innlegget!

    Melusine

    Saturday, October 29, 2011 at 16:20 UTC

    • Ja er det ikke varmt og roligt.
      Det var rart nok at du havner på Enya, som er berømt med god grund :)

      Donald

      Sunday, October 30, 2011 at 2:36 UTC

  5. Var tvungen att lyssna på Greensleeves versionen flera gånger. Dels för att den är så vacker, men också för att melodin påminner mycket om “Mot alla vindar” (Against the wind), ledmotivet till en australiensisk tv-serie som gick för ca 20 år sedan och handlade om straffångar från Irland, som skeppades till Australien och hur deras liv utvecklade sig där. Det var tv-serie jag tyckte mycket om.

    Mona

    Monday, October 31, 2011 at 1:59 UTC

    • Mona, det er en meget smukt spillet Greensleeves, og lyden er forholdsvis god – når man tager i betragtning at det er via Internettet. Jeg kender ikke “Against The Wind”, men jeg vil tro at mange melodier bygger på samme skelet som Greensleeves.

      Jeg kan godt huske serien om straffefanger fra Irland, som blev sendt til Australien. Den var jo smuk og spændende.

      Donald

      Monday, October 31, 2011 at 11:33 UTC

  6. Jeg er lidt bagud med kommentarer, men lige nu sidder jeg og lytter til de keltiske harper – og det er sundt for sjælen. Jeg synes det er fornøjeligt at du finder god musik frem!

    Jørgen

    Monday, October 31, 2011 at 14:49 UTC

    • Jeg havde egentlig ikke troet, at der var interesse for walisisk harpemusik, Jørgen, det var tegningen af konkurrencen, som jeg synes var morsom – og så opdagede jeg jo et væld af video-clip på YouTube! jo – det er smuk musik :)

      Donald

      Tuesday, November 1, 2011 at 10:47 UTC

  7. Lagde du mærke til Harper Tasche, da du fandt dit eksempel? Den mand er fantastisk! http://www.youtube.com/watch?v=uLViAnIZ0eo&feature=related

    Rasmine

    Thursday, November 3, 2011 at 13:18 UTC

    • Nej, den havde jeg ikke lagt mærke til, Rasmine – det var en interessant video, og en interessant harpe. Jeg smilede lidt ved en kommentar om at “It is an elf!” og svar:
      “you kiding ?? it’s an elf !!! looks like my french teacher” :)

      Donald

      Thursday, November 3, 2011 at 23:19 UTC


Comments are closed.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.