Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Digitalisering – logistik

Hvis det tager én arbejdsdag at digitalisere én plade, hvor længe tager det så at digitalisere 100 LP’er? OK – hvis vi speeder processen lidt op og tager to om dagen …

Jeg var meget glad for at få en kommentar om, at det var et nydeligt resultat, jeg havde opnået ved digitalisering af min første grammofonplade med guitarmusik, en LP med spansk eller “klassisk” guitarmusik spillet af Segovia.

Det er derfor oplagt at fortsætte og digitalisere de største musikalske grammofon-oplevelser (selv om de så måske er lidt inferiøre i forhold til glæden ved at være sammen om at spille.)

Desuden har min søn bedt mig om at overspille nogle “MaxiSingler” og andre 45-RPM plader, som hans flotte halvprofessionelle grammofon ikke kan spille (den kører kun 33 RPM – men den er go’!) Plader, som jeg også har hørt mange gange i slutningen af 80′erne, spændende sjældenheder som Bruce Hornsby & The Range, the valley road.

Men der skal også vedligeholdes og repareres og jeg kan ikke gøre alting samtidig, har jeg opdaget. Det er måske mærkeligt at jeg hygger mig meget godt selv om det er en elendig arbejdsplads – ergonomisk og komfortmæssigt.

Min skrivestue

Det er et luxusproblem. Nogle ville sige “kyl det hele ud og begynd forfra” – men det duer heller ikke. Jeg kan selvfølgelig godt finde de 20 LP’er som er værd at digitalisere og kombinere det med et par timers reparation og istandsættelse hver anden dag.

Det vigtigste er at man kan se lys forude – og undervejs :)

Written by Donald

Saturday, October 22, 2011 at 10:48 UTC

Posted in Blogosofi, music

13 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jeg er bare så imponert over at du kan, i det hele tatt.
    Men skaff deg en bedre stol :lol:

    Ha en digitaliserende lørdag :-)

    mormor

    Saturday, October 22, 2011 at 12:54 UTC

  2. Ja, Mormor, skaff ny stol – men jeg kan ikke vænne mig til at mine gamle stole ikke er gode nok :)

    Der er mange ting, der skal gøres :)

    Donald

    Saturday, October 22, 2011 at 17:37 UTC

    • Slik er det med mange ting, men ny stol bør du gi deg selv, kanskje i julegave?

      Ha en fin kveld :-)

      mormor

      Saturday, October 22, 2011 at 18:30 UTC

  3. Segovia kom en dag, han var i København, forbi hos den danske guitarbygger Arne Schlünz, og prøvede nogle af hans guitarer. “Den her er god, den vil jeg gerne have!” “Du kan jo købe den!”, mente Arne. Segovia var ikke vant til at betale for sine guitarer, så han gik uden. Ifølge Kenneth Brøgger, forfatteren til bogen “Danske guitarer”.
    Erling Møldrup har udgivet en cd med Angel Fererra Iglesias. Denne var i København under besættelsen og lige efter, og fik hos Odeon optaget en stribe 78′ere. Møldrup sætter ham lige så højt som Segovia. Jeg skal have fat i den cd!
    Lige nu har jeg sat fjernsynet på 3SAT, og nyder en koncert fra Madison Square Gardens, Rock’enRoll Hall of Fame. Lige før var det Crosby, Stills, Nash and Young, nu er det Stevie Wonder. Senere kommer Simon and Garfunkel. Hmm, tæskelækkert!

    AagePK

    Saturday, October 22, 2011 at 18:39 UTC

    • Nå det var godt med musik skal jeg lige love for :)
      Jeg har siddet og spillet hos Arne Schlünzen og spillet på hans guitarer mange gange, og også fulgtes med ham hjem. Da jeg endelig havde råd, syntes jeg at hans guitarer var blevet for tykke og døde i klangen.

      Schlünzen hjalp Anders Thomsen med at finde et lokale i den indre by. De var begge snedkere med talent og interesse for instrumenter, jeg tror de kom fra Odense og ville skabe sig karrierer i den store by.

      Anders Thomsen var mere violinbygger end guitarbygger, jeg var så glad for hans hjælp/reparationer, og han var en god rar mand, men lidt sky og forsigtig på en venlig måde, når vi røg cerutter eller cigaretter, dryssede han ned i spanden med træstykker (brokker) og sagde at det gjorde ikke noget, der var aldrig gået ild i den … jo én gang, men det var ikke så farligt. (Og så må man ikke lave bål i haver mere! Mennesket opdagede ilden og tæmmede den, og nu tager de den fra os! Men det skal ikke lykkes!)
      Jeg har set på billedet af Segovia i Schlünzens butik i Skindergade. Det mærkelige er, synes jeg, at når jeg hører Segovia nu på en samling CD’er som min søn har givet mig, så er der mange svipsere. Deutsche Grammophon producerne var jo kendt for at være meget dygtige, og jeg har aldrig hørt Segovia spille bedre end på den gamle første LP som jeg nu har digitaliseret. Det må være produceren, som har sagt til Segovia: Spil lige den passage igen! Og de er blevet ved i dagevis, for han har tydeligvis øvet sig. Men selv på den flotte DG-indspilning kan jeg nu til dags høre, at Segovias styrke er de mærkeligt fyldige, smukke toner, som han placerer, hvor det passer i fraseringen. Han spiller meget u-egalt, men det giver mening alligevel især i enkle stykker som den lille snip, jeg har lagt på YouTube.

      Donald

      Saturday, October 22, 2011 at 22:19 UTC

      • Hvor meget må en Arne Schlünzen-guitar koste? Jeg har fundet en og budt 2500 for den, men jeg bliver måske overbudt. Jeg spiller ikke selv, men synes godt om smukt håndværk, og så har violiner og guitarer sådan en smuk facon. Celli ligeså!
        Jeg googlede på Schlünzen og kom ind på Erling Møldrups hjemmeside, meget interessant.
        Ligger der for øvrigt en mail med billeder fra mig i dit spamfilter?

        AagePK

        Sunday, October 23, 2011 at 8:21 UTC

      • Det var ikke så lidt af et spørgsmål, AagePK: Hvor meget må en Schlünzen guitar koste? Jeg har slet ingen føling med priser på spanske (“klassiske”) guitarer.

        Sidst jeg undersøgte markedet, var spanske guitarer fra Japan blevet acceptabelt gode, og kunne fås i høj kvalitet og pris, vistnok 5-10000 kr. for de bedste. Jeg vil lige slå op på Aage Jensens Musikhus.

        Men en Schlünzen kan jo have affektionsværdi eller en historisk værdi af en slags, og hvis det er tilfældet, så kan prisen jo komme opad. Jeg ville gerne give 2500 for en god, velholdt Schlünzen guitar, men jeg er ikke optimist vedr. om den er velholdt, for de færreste guitarbyggere gjorde noget alvorligt ved at halsen ikke må slå sig. Der skal bruges et gribebræt af hårdt ibenholdt (eller andet hårdt-hårdt træ) og når det lamineres med den blødere træsort som udgør bagsiden af halsen, skal det blive stabilt. (OPdatering: Jeg kan ikke se nogen guitarer med gribebræt af ibenholdt – det må være en uddød træsort).

        Men der er stadig det svage punkt hvor halsen møder kroppen, de fleste guitarer (også gamle mesterguitarer) går op i limningen ved halsen og skal repareres. Hvis der er en revne i lakken mellem kroppens bagside og halsen, så er der formentlig en skade i limningen. Mine to spanske guitarer er ødelagt og jeg har ikke expertisen til at reparere dem, og jeg kan heller ikke spille på dem længere – mine fingre vil ikke som jeg, desværre.

        Tænk engang, nu kan man få dem med indbygget mikrofon og “tuner” – som efter min erfaring forhindrer at man lærer at spille rent.

        15. Chateau C08-SME Halvakustisk El Spansk-Guitar
        Her er vores flagskib indenfor spanske guitarer. Denne guitar har massivt grandæk og maghonisider, og det giver guitaren en eksklusiv lyd. Guitarens opsætning er helt perfekt, med en flot afstand fra strengene til halsen, og en hel båndren. Alle detaljerne er i top med luksus-stemmeskruer og flotte bindinger.

        Guitaren er udstyret med pickup og EQ, så den er lige til at sætte i forstærkeren, og få en meget høj og flot lyd. Guitaren har også indbygget tuner, så du nemt kan stemme den.

        Op-opdatering: Jeg kan ikke finde en Schlünzen guitar omtalt på internettet, AagePK. Jeg må tilføje, at jeg ikke ville købe en gammel guitar uden at have en god (d.v.s. erfaren og venlig) guitarbygger *med* træ-erfaring i min bekendtskabskreds. Jeg ved ikke om Erling Bach-Nielsen, Boagervej 26, 3200 Helsinge, vil have noget med guitarer at gøre, men man kan da ringe og spørge. 20990741. Er der en violinbygger på Ærø?

        Donald

        Sunday, October 23, 2011 at 18:12 UTC

  4. Netop nu har jeg Segovia i ørerne – og det kan jeg godt lide. Jeg har i det hele taget med interesse læst posterne om digitalisering af de gamle plader, idet jeg en enkelt gang selv forsøgte, men det der kom ud af forsøget husker jeg ikke at have hørt mere end en gang, så særlig godt var det nok ikke. Jeg forstår da også, at det kræver en viden jeg ikke synes jeg har – men måske smutter en aldi-grammofon eller anden tilsvarende ned i indkøbsvognen ved lejlighed. Jeg kan jo få god instruktion ved at læse her igen!

    Det er sjovt nok – jeg kender (også) tilbøjeligheden til at beskæftige mig med noget jeg falder over fremfor at vedligeholde huset. God arbejdslyst med det hele.

    Jørgen

    Sunday, October 23, 2011 at 7:55 UTC

    • Hvis du har brug for mere vejledning, så skal jeg gerne prøve at hjælpe, Jørgen. Jeg synes heller ikke det er nemt, og det kan let blive en tidrøver! I mange tilfælde kan man få gamle indspilninger på nyudgivne CD’er og det er selvfølgelig hurtigere. Jeg prøver at koncentrere mig om de gamle ting, som jeg ikke har set andre steder, eller ting, som ville være alt for kostbare at gen-anskaffe. Men det *er* sjovt, når det lykkes.

      Donald

      Sunday, October 23, 2011 at 17:55 UTC

  5. Jag började digitalisera mina LP och kassettband för några år sedan, men precis som du säger så ska man gott om tid. Det blev några skivor och något kassettband, men sedan tog det stopp. Får se om jag orkar återuppta arbetet någon gång…

    Mona

    Sunday, October 23, 2011 at 23:42 UTC

    • Ja, Mona! Digitaliseringen kan let komme til at tage nogle måneder ud af éns liv. Jeg har fundet et lille antal LP’er, som har størst affektionsværdi og som er umulige at genanskaffe.

      Donald

      Monday, October 24, 2011 at 8:47 UTC

  6. Det er godt nok noget af et projekt du har gang i med den digitalisering. Her har vi kun talt om det i mange år, men intet gjort. Vi har heller ikke “værktøjet” :-)

    Pia

    Monday, October 24, 2011 at 19:58 UTC

    • Ja, det kan nemt blive en plage at gøre det – derfor begrænser jeg projektet, Pia :) Men det er sjovt så mange der pludselig kommer og fortæller mig, at der er en gammel LP som de gerne vil høre igen.

      Donald

      Tuesday, October 25, 2011 at 0:28 UTC


Comments are closed.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.