Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Hus og have II

I dag skal jeg først og fremmest omplante en stor potteplante, som har fulgt med mig i 30 år.

Men vejret var optimalt til græsslåning, og naboerne kan ikke lide at høre motorplæneklipperen i Pinsen, så derfor gik græsklipning forud.

Man kan se nogle grene fra nåletræet stikke ud

Og derefter var det på høje tid at komme igang med motorsaven, grantræet fra dengang jeg prøvede at fejre jul, kom efterhånden to meter ud på stien med sine grene, selv om det endda var klippet lidt ind flere gange. Men et træ, som mærker lyset med sine blade eller nåle vil selvfølgelig vokse ud igen, og jo større det er desto hurtigere går det med at vokse!

Det er en billig motorsav fra Bauhaus - men den er god

Der var jo mange, mange grene på de nederste to meter!

Savsmuld og harpix

Det giver mere lys, men der er stadig grønt hele vejen (Læhegnet er i to lag).

Træet faldt den rigtige vej med det samme - med det samme?

Bagefter undrede det mig, at jeg ikke havde øvet bevægelserne, der skal til hvis træet falder på en måde, der er lidt uventet. Somme tider er man meget dumdristig.

Written by Donald

Friday, June 10, 2011 at 14:25 UTC

Posted in Brok, Liv

11 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hvilken flid – det er jo nærmest en park du har at holde styr på. Det var godt træet ikke faldt uventet!

    Jørgen

    Friday, June 10, 2011 at 14:39 UTC

    • Ja – ja, jeg tør slet ikke tænke på, hvor galt det kan gå. Der skal en vis overvindelse til at gå igang med fældning, og når man er i det humør, er man ikke automatisk forsigtig! :) Tak for kommentar (der kommer noget “abcscandinavia” snart :) )

      Donald

      Friday, June 10, 2011 at 14:50 UTC

  2. Ikke like enkelt alltid, med større trær og trange omgivelser
    Ser ut for at du har skåret felleskåret med så butt vinkel at du har hatt god styring hele veien ned, noe som er en god forsiktighetsregel når man feller trær som ikke skal falle forkjært

    Sist jeg holdt på med motorsag så det slik ut http://karavanseraiet.no/2010/08/r-for-romeo/ Da hadde jeg fått lånt traktor med vinsj for å få styring bort fra huset som fotografen står med ryggen til.

    Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no, sist om Kule ryper tenker da på seg selv?

    Kamelryttersken

    Friday, June 10, 2011 at 18:35 UTC

    • Ja, Kamelrytterske, det var meget nemt her, træet skulle falde mod øst og de mange storme fra vest har fået det til at hælde mod øst; jeg skar først et snit i den side, det skulle falde, og bagefter fra den anden side. Men der er er alligevel meget der kan gå galt! Hvis det første snit er for stort, så kan træet begynde at falde, inden man får saven ud!

      Denne gang var første skæring ikke stor nok – kilen var ikke stor nok! så jeg måtte skære i den side igen, og det var ikke rart – for da begyndte træet at knage! Men jeg fik trukket saven ud i en fart. Så måtte jeg save igen i den anden side, og det var heldigvis uden problemer.

      Men bagefter gik det op for mig, at træet KUNNE være faldet imod mig i stedet, og da havde jeg ikke kunnet komme væk, for jeg havde lagt en stor bunke grene bag mig!

      Donald

      Friday, June 10, 2011 at 22:48 UTC

  3. Det ser ut som om du har en riktigt stor trädgård. Sysselsättning saknas aldrig om man har hus och trädgård. Önskar dig en riktigt skön Pingst!

    Mona

    Friday, June 10, 2011 at 22:02 UTC

    • Ja, Mona! :) Sysselsætning savnes aldrig – åh, ja, måske en anden beplantning kunne gøre arbejdet mindre voldsomt, men arbejde vil der altid være :)

      Donald

      Friday, June 10, 2011 at 22:49 UTC

  4. Fint arbejde!
    En anden gang kan du roligt tage et større forhug -kan jeg se på stubben- så er du mere sikker på faldretningen.
    Netop forhugget er så vigtigt, og du kan næsten ikke lave et forhug for stort, når der er tale om en sund stamme uden hulhed. Træet skal nok blive stående indtil du tager det vi kalder tåen, altså det bageste stykke som holder træet.

    Men gjorde du det ikke mere farligt end nødvendigt var ved at tage træet så højt oppe? :-)

    Farmer

    Saturday, June 11, 2011 at 5:19 UTC

    • Ja @Farmer: forhugget skal være større, det fandt jeg ud af undervejs, men jeg var bange for at træet ville klemme saven fast, det har jeg oplevet.

      Grunden til at jeg lagde snittet så højt var faktisk, at jeg tænkte det ville være mindre farligt, fordi jeg kunne nå at komme væk. Engang for mange år siden fældede jeg en stor gran ved siden af et sommerhus og tog den stykke for stykke, så den ikke kunne ødelægge taget, hvis den faldt den vej. Og jeg øvede hele tiden tilbagetog til grenene nedenunder stedet hvor jeg skar, så jeg kunne komme væk i en fart.

      Her kunne jeg også komme væk i en fart, undtagen hvis jeg havde fejlbedømt vægten af grenene, så træet var faldet den helt modsatte retning – jeg var nok lidt for skråsikker på min bedømmelse, og denne gang gik det godt.

      Donald

      Saturday, June 11, 2011 at 10:59 UTC

  5. [...] sier om Donalds hogst at han gjerne kunne hatt et større styreskår. Ja, et større styreskår gir mer [...]

  6. Takk for inspirasjon og hyggelig tilbakemelding Donald :)
    Kunnskap er lett å bære, og jeg har glede av å dele det jeg kan

    Kamelryttersken

    Saturday, June 11, 2011 at 15:27 UTC

    • Selv tak, Kamelrytter Ragnhild :)
      Har jeg fortalt, at jeg blev overrasket, da jeg kørte grene væk over at et stykke af stammen var så tungt! Jeg kunne let have slået mig halvt fordærvet (ihjel) hvis jeg havde været uheldig. Men nu passer jeg mere på og bruger viden fra dit indlæg: Styre-skåret skal have en stor vinkel, så at træet ikke knækker før kronen er i “bakken” eller “jorden” som man siger på dansk.

      Det styreskår, som jeg lavede igår, var faktisk ret sjusket, men heldigvis stort nok.

      Donald

      Saturday, June 11, 2011 at 19:18 UTC


Comments are closed.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 25 other followers